A PIECE OF MY MIND.


 

I höstas lyssnade jag på 15-timmars mastodontboken 12 Rules for Life: An Antidote to Chaos, av den kanadensiska kliniska psykologen och psykologiprofessorns Jordan Peterson.
 
Puh!
 
Ett resonemang som jag verkligen gillade var det kring att vara allt man vill vara, att vara perfekt, existera helt utan begränsningar. Men om du redan är allting, alltid, överallt, då finns det ingen vart att gå och inget att bli. Allt som skulle kunna bli något, är redan. Och allt som skulle kunna hända, har redan hänt.
 
Vår existens och våra begränsningar är tätt sammanlänkade och för att vårt liv ska bli intressant behövs begränsningarna.
 
Superman (Stålmannen på svenska) skapades 1938 av Jerry Siegel och Joe Shuster. I början kunde Superman flytta bilar, tåg och till och med fartyg. Han kunde springa fortare än tåget och han kunde hoppa över höga byggnader. Efter ett tag började hans krafter expandera och i slutet på 60-talet kunde han flyga fortare än ljuset, han hade superhörsel och röntgensyn, han kunde smälta metall med sina ögon, frysa objekt och orsaka orkaner med sitt andetag, han kunde flytta planeter, kärnkraftsexplosioner kunde inte skada honom och om han blev skadad, så läkte han omedelbart. Superman blev osårbar.
 
Här började något underligt att hända. Han blev tråkig. Ju mer fantastiska hans förmågor blev, desto svårare var det att hitta intressanta saker för honom att göra. Supermans problem blev att han kunde ta sig ur vilka situationer som helst och det gjorde honom tråkig, vilket gjorde att hans karaktär Superman nästan dog ut.
 
Man började då skriva om Superman och tog bort en hel del av hans superkrafter. Han kunde inte längre flytta planeter, han blev beroende av solen för sina krafter, han blev sårbar av kryptonit. Superman fick helt enkelt begränsningar. En superhjälte som kan göra precis vad som helst visade sig bli en icke-hjälte. Han är inget specifikt, därför är han inget. Han har inget att sträva mot, så man kan inte beundra honom.
 
Så att vara någon verkar kräva begränsningar. Kanske för att VARA kräver att BLI. För att bli något eller någon betyder att bli något mer, eller i alla fall något annorlunda. Och att bli något mer eller annorlunda är bara möjligt för något som är begränsat.
 
Så se dina begränsningar som en möjlighet att sträva att bli något mer. Själv tänker jag fortsätta att försöka se mina begränsningar som möjligheter, att begränsningarna gör att jag har något att sträva mot, och att det gör mitt liv intressant.
 
<3 Karin
 

Visa hela inlägget »

Dr. George Land släppte en bomb under TEDxTuscon när han berättade de chockerande resultaten kring ett kreativitetstest utvecklat för NASA, men som han testat på skolbarn.
 
NASA hade bett Dr. George Land och Beth Jarman att utveckla ett specialiserat test där de kunde mäta den kreativa potentialen hos NASAs raketforskare och ingenjörer. Testet blev väldigt lyckat för NASA, men forskarna var nyfikna och ville ta det ett steg längre. Var kommer den här kreativiteten från? Är man född med den, är den inlärd, eller kommer den från vår erfarenhet?
 
Forskarna gav testet till 1.600 barn mellan åldrarna 4-5 år. Och gissa om de blev chockade. Testet handlad om förmågan att komma på nya, annorlunda och innovativa idéer kring problem. Hur många procent av barnen tror du klassades som genier inom kategorin uppfinningsrikedom?
98 procent.
 
Forskarna var så förbluffade att de beslutade sig för att göra en längre studie och att testa barnen igen 5 år senare, när de var 10 år gamla. Resultatet? Bara 30 procent av barnen klassades nu som genier inom kategorin uppfinningsrikedom.
 
Vid 15-års ålder testades barnen igen och antalet genier hade fallit till 12 procent.
 
Vid vuxen ålder är det bara 2 procent som fortfarande är genier i kategorin uppfinningsrikedom.
 
(Och för dig som säger att det bara är en studie, så har faktiskt resultaten replikerats miljoner gånger.)
 
Så var försvinner den här briljansen? Forskarna tror att det är vårt skolsystem, vår utbildning som i många fall rånar oss på vår kreativa genialitet. Du känner säkert igen att du som liten har fått höra (och kanske fortfarande hör) ”det har vi redan provat”, ”det är en dum idé”, ”det kommer inte att fungera”, ”så gör vi inte här”. Kanske du till och med säger det till dig själv. När du enbart matas med information, när du ofta får höra att det inte går, när du sällan får prova nya saker och hitta nya lösningar på problem, så börjar din kreativa genialitet somna in.
 
När vi säger negativa saker, som att det till exempel inte går, så börjar neuronerna i hjärnan att slåss mot varande. Hjärnans kapacitet börjar då minska, eftersom vi hela tiden dömer, kritiserar och censurerar. När vi är rädda opererar vi dessutom från en mindre del av hjärnan. Om vi däremot använder kreativt tänkande lyser hjärnan upp.
 
Så hitta den inre 4-åringen i dig. Kapaciteten att vara kreativ finns inuti dig. Istället för att säga att det inte går, prova! Istället för att gå på rutin, prova något nytt!
 
Att börja det nya året med att prova nya saker, hitta nya lösningar, bli kreativ, bäddar för ett spännande år.
 
Gott Nytt År!
 
<3 Karin

Visa hela inlägget »


Det blir en tidig julklappsutdelning i år. 2 st nyproducerade ljudfiler helt gratis.
 
Avslappning
En djup avslappningsmeditation. Ljudfilen är lämplig som avslappning och för att minska stress och du kan lyssna på den så ofta du önskar. 
Lösenord: ljudfil20
 
Jag är värdefull
En ljudfil som hjälper dig att stärka din självkänsla, att du ska känna dig värdefull och tillräcklig. 
Lösenord: värdefull20
 
God Jul!
 
<3 Karin
 
 
 

Visa hela inlägget »

Dr. Robert Lustig har skrivit en otroligt intressant bok som heter The Hacking of the American Mind. Boken handlar om hur de stora bolagen manipulerar våra djupaste överlevnadsinstinkter. Hur de säljer kortsiktig njutning till oss som i längden skapar beroende, depression och kroniska sjukdomar.
 
Dr. Lustig berättar om det stora misstaget vi har gjort genom att blanda ihop de två viktigaste känslorna – njutning (pleasure) och lycka (happiness). Många tror att det är samma sak, men de är helt olika.
 
Det finns 7 skillnader mellan njutning och lycka:

  1. Njutning är kortsiktigt, lycka är långsiktigt.
  2. Njutning är känslomässigt, lycka är esoteriskt.
  3. Njutning är att ta, lycka är att ge.
  4. Njutning kan uppstå genom att ta olika droger, lycka kan inte det.
  5. Njutning upplevs ensam, lycka upplevs tillsammans i sociala grupper.
  6. Extrema varianten av njutning leder till beroenden, men du blir inte beroende av lycka.
  7. Njutning är dopamin, lycka är serotonin.

 
Njutning är känslan ”detta känns bra, jag vill ha mer”.
Lycka är känslan ”detta känns bra, jag vill inte ha eller behöver inte mer”.

 
Dopamin stimulerar neuronerna och om neuronerna stimuleras för mycket och för ofta, tenderar de att dö. Neuronerna har en försvarsmekanism mot detta. De reducerar helt enkelt antalet tillgängliga receptorer som kan stimuleras, för att minska skadan. Det gör att du efter tag måste ha en starkare kick för att få effekt, för neuronerna har helt enkelt reducerat antalet receptorer som kan stimuleras. Till slut gör du allt får att få en superstark kick, men du får inget ut av den – detta kallas tolerans. När neuronerna börjar dö, kallas det beroende.
 
Serotoninet däremot, saktar istället ner för att stimulera. Det saktar ner receptorerna för att istället skapa en känsla av att vara nöjd och tillfredsställd. Så du kan inte överdosera serotoninet i receptorerna. Denna nöjdhet och tillfredsställelse som skapas leder till känslan av lycka. Problemet med för mycket dopamin är att det trycker ner serotoninet. Så ju mer njutning du söker, desto olyckligare blir du.
 
Att känna lycka är möjligt för alla genom de 4 C:na:

  1. Connection – gemenskap med andra.
  2. Contribute – att bidra till andra, omgivningen, världen.
  3. Cope – sova ordentligt, utöva mindfulness, sluta multitaska, fysisk träning. Allt detta gör att du kan hantera stress bättre, vilket förbättra serotonin-receptorerna så du enklare kan uppleva lycka.
  4. Cook – laga din mat själv med nyttiga produkter, undvik snabbmat. Socker till exempel driver upp dopaminet, men trycker ned serotoninet.

 
Vill du se en 30-minutersinervju med Dr. Robert Lustig som pratar om hur bolagen manipulerat oss, så hittar du videon nedan.
 
<3 Karin

Visa hela inlägget »



Efter en massa konstiga besvär med rygg och höft, som gjort att min kropp inte har velat träna på flera år, så svarar kroppen äntligen på träning igen. Det är fantastiskt skönt att vara igång igen, även om det kommer att ta sin tid. För att klara den tuffa uppförsbacken, så tränar jag med Malmös bästa PT, Rick på First Class Personal Training. Hans motto är Real results, No bullshit! Klart och koncist. Och det är detta som Rick är bäst på. Han har en magisk förmåga att förstå exakt hur långt jag kan pushas.

Jag förstår varför han är en så populär tränare hos många toppresterare. När Rick plockar fram lastbilsdäck, rep, snoddar och andra allehanda attiraljer, då blir det väldigt kul att träna. Dessutom går hans strech inte av för hackor. Har nog aldrig varit så genomstretchad som jag är efter hans pass. Förutom PT är Rick även kostrådgivare.
 

PT Malmö ocn kostrådgivare
PT Malmö ocn kostrådgivare


Så vad är mitt mål? 

Nix, det är inte en tävling eller att springa ett lopp. Mitt mål är att kunna småjogga hela vägen upp för The Tor i Glastonbury, England. Varje gång jag är där, noterar jag avundsjukt de få som lite sådär lagom enkelt joggar upp till toppen, när vi andra sakta flåsandes tar oss upp. Som du ser är det en kulle som inger respekt. Målet är att kunna jogga upp för kullen mars 2019. Lite sådär lagom gasellaktigt. Just nu har jag ingen aning hur det ska vara möjligt, men jag vet att det går. 

<3 Karin

Visa hela inlägget »