A PIECE OF MY MIND

Här hittar du månadens nyhetsbrev.
Instagram och Facebook händer det mycket mer. Följ mig gärna där! 


Nu när julen närmar sig är det många som känner sig extra stressade. Julklappar ska köpas, projekt på jobbbet avslutas och huset städas lite extra inför släktträffen. Men det behöver inte vara negativt. Du behöver krossa myten om att det viktigaste är ett lugnt nervsystem.
 
Ett friskt och hälsosamt nervsystem är inte alltid lugnt och avslappnat. Det är flexibelt och anpassningsbart. Det kan komma tillbaka till ett lugnt tillstånd efter en stressig situation.
 
Så när du står upp för dig själv, eller räcker upp handen för att prata vid ett möte, eller rusar för att hinna med tåget, slås ditt sympatiska nervsystem på. Vagusbromsen (vagusnerven) hjälper dig sedan att återvända till den gröna zonen igen, när ansträngningen är över.
 
Problemet är att om du ofta är i detta stressiga tillstånd, håller nervsystemet stressreaktionerna aktiverade. Strömbrytaren fastnar på ON, vagusbromsen som saktar ner dig slutar fungera på ett bra sätt och du förlorar förmågan att känna dig trygg, att vila och reparera dig. Detta kan utlösa ångest, irritation, utmattning eller känslan av att vara speedad.
 
Eftersom du inte kan vara avslappnad hela tiden är det viktigaste att lära ditt nervsystem att bygga motståndskraft och hjälpa det att gå tillbaka till den gröna zonen efter en stressreaktion.

 
Hur gör du?
Här är 3 exempel på hur du kan göra det:

  • Ett sätt är att medvetet pressa dig själv utanför din komfortzon. Kalla duschar, som min tränare Wim Hof ​​gör. Jag rekommenderar det starkt.
  • Röra på dig/träna varje dag.
  • Heartflow andning
Visa hela inlägget »
Förlåt att jag är sen. Ledsen, men jag kan inte komma ikväll. Ursäkta att jag besvärar dig, men kan du hjälpa mig? Förlåt (när du visar känslor).

Känner du igen dig?

Förlåt/ledsen/tyvärr/ursäkta har blivit de ord vi använder för att vara artiga, eller för att framställa oss själva som omtänksamma, ödmjuka, förstående. Men hur ärlig är du egentligen i din ursäkt? Du kanske inte känner dig speciellt skyldig för att du var sen, att du inte kunde komma på fredagens afterwork eller att du svarade på ett SMS först 24 timmar senare, men du vill gärna att det ska se ut så.

Det finns också många som säger förlåt, även om de egentligen inte har gjort något fel. Förlåt för att de ber om hjälp. Förlåt för att de väljer bort att träffas. Förlåt för att de visar känslor.

Själv säger jag ofta förlåt när jag frågar om hjälp. Om jag är vilse, säger jag ofta ”ursäkta mig, kan du tala om för mig var X ligger?” Eller om jag behöver hjälp i en butik kan jag säga ”ursäkta mig, kan du hjälpa mig med X?”

Är dessa ord verkligen nödvändiga för att vara artig, visa respekt och undvika konflikt? Jag tror att ibland kan förlåt/ledsen/tyvärr/ursäkta vara bra för att de indikerar hänsynsfullhet och jag har bara inte hittat ett bättre sätt att uttrycka det på. Och även om ursäkten inte är helt äkta, så kan den ändå vara meningsfull för någon annan.

Förlåt har sin plats. Att säga förlåt när man har gjort fel, visar att vi tar ansvar för det vi har gjort. Att säga förlåt kan vara ett tecken på respekt och hänsynsfullhet. Det jag tror att vi behöver vara uppmärksamma kring är att vi inte överanvänder ordet förlåt och att vi inte ursäktar oss själva hela tiden för att vi har känslor, tar plats, prioriterar oss själva, tackar nej eller behöver hjälp.

Ett bra sätt att visa att vi uppskattar andra, utan att behöva säga förlåt jämt och ständigt är ordet ”tack”. Tack signalerar tacksamhet, positivitet och erkännande. Tack lägger fokus på mottagaren, istället för avsändaren. Forskning visar att när du säger ”tack” istället för ”förlåt” kommer dina konversationer mer att handla om uppskattning, vilket boostar självkänsla, glädje och tillfredsställelse i mottagaren. Och att göra någon annan glad, värmer även ditt hjärta.

Här kommer några förslag hur du kan använda ”tack” istället för ”förlåt/ledsen/tyvärr/ursäkta”.

Ursäkta att jag är sen.
Tack för att du väntade på mig. Tåget var försenat.

Förlåt att jag gjorde fel.
Tack för att du talar om det och hjälper mig att rätta till mitt misstag.

Förlåt (när du visar känslor)
Tack för att du stöttar mig. Tack för att du lyssnar och låter mig vara äkta.

Ledsen, jag kan inte komma på fredagens afterwork.
Tack för att du tänkte på mig. Jag kommer gärna en annan gång.

Förlåt att jag stör, men skulle du kunna visa mig vägen?
Jag är vilse, och jag vore så tacksam om du kunde hjälpa mig.

Efter att personen har hjälpt dig:
Förlåt att jag störde/var till besvär.
Tack för att du hjälpte mig.
Visa hela inlägget »


Genom att lyckas eller misslyckas? Det handlar faktiskt om ålder. Barn i olika åldrar lär sig nämligen på två helt olika sätt. Som små lär vi oss när något avviker från det normala. Mindre barn är vana vid att misslyckas med mycket. De spiller, ramlar, kan inte alltid tala om vad de menar osv. För barn är det här normalläget. Om barnet lyckas med något, sticker det ut från normalläget. Hjärnan reagerar och barnet lär sig. Så att tillrättavisa mindre barn och förklara för dem vad de gjort fel, verkar inte lära dem att göra rätt. De är så vana vid att göra fel, så ytterligare ett fel är inget onormalt. Därför är det bättre att vi stöttar och fokuserar på att tala om för barnen när de har gjort rätt, för då aktiveras lärandet.

När barnen blir större börjar de att lyckas med mer. Att lyckas har nu övergått till att bli normalt. När de misslyckas sticker detta ut. Hjärnan reagerar och de lär sig. Att börja lära sig från misstag sker från cirka 11 års ålder. Nu är det läge att börja prata kring vad barnet lärt sig av det som gick fel. Men glöm inte att fortsätta att fokusera på det de gör rätt, självförtroendet växer av beröm och uppmuntran.

Visa hela inlägget »

The best way to predict your future, is to create it

Att visualisera din framtid – din dag, ett möte, en situation, ett år från nu - är väldigt effektivt för att skapa din egen framtid. Även Navy SEALs, den amerikanska flottans tuffaste killar och en av världens tuffaste elitstyrkor, som ofta tas in för omöjligt svåra uppdrag, lär sig att visualisera hur de lyckas med sina utmaningar och de steg de behöver ta mot sina mål.
 
Att öva din framtid mentalt, att öva de AKTIVA STEGEN att nå dit du vill, kommer att hjälpa dig att skapa din egen framtid. Varför är det så effektivt? För att hjärnan inte vet skillnaden mellan vad du föreställer dig och vad du upplever på riktigt i världen.
 
Hjärnan är en predictor, någon som förutser saker. Hjärnan får information från sinnena och genom känslor från kroppen. Hjärnan har inte tillgång till orsakerna, bara effekterna. Hjärnan måste gissa kring orsakerna, så den använder tidigare erfarenheter som en referenspunkt. Sedan reagerar hjärnan i enlighet med sina förutsägelser. Det är därför vi ofta fastnar i en rutt. Vår hjärna förutspår vad som kommer att hända, och använder sedan samma reaktioner och hanteringsmekanismer som tidigare och skapar därför samma framtid om och om igen.
 
Om du istället lär din hjärna/kropp hur du agerar för att få resultaten, och hur framtiden KÄNNS, innan den faktiskt händer, kommer du att skapa power att gå vidare.
 
Det är här de flesta av oss har vridit fel på ordningen. Vi väntar på att något utanför oss ska få oss att må bra på insidan. Vi säger "när jag har ett romantiskt förhållande kommer jag att bli lycklig" eller "när jag får det där jobbet kommer jag att må bra". Du kan inte vänta på ett romantiskt förhållande för att känna kärlek, eller ett jobb för att känna dig framgångsrik. När du börjar känna kärlek, överflöd, helhet, framgångsrik HÄR OCH NU, orsakar du en effekt. När du visualiserar använder du din hjärna som en framtidskarta. Du kommer att bli en som skapar din egen värld, din framtid.
 
Varje morgon, VISUALISERA i 1 minut hur du vill AGERA under dagen, eller i livet i allmänhet. Se dig själv göra de saker som leder dig till ditt mål eller ditt framtida jag. Lägg sedan till KÄNSLOR. Hur känns det att vara den personen som gör sitt? Efter visualiseringen, gå till spegeln och ge dig själv en "high-five" som uppskattning.
 

Visa hela inlägget »


I oktober lanseras min bok worldwide med fokus på USA. Det känns som en stor ynnest att få hjälpa fler människor att stå i sin egen POWER och skapa sin egen FRIHET.

Det gör gott i hjärtat när jag får mail hur boken har hjälpt människor att förstå sig själv bättre, att läka och hitta sin egen väg i livet. Dessa mail gör min dag. 

Mitt nästa steg kommer att bli att köra Open Circle via Zoom och då med boken som underlag. Vi jobbar helt öppet i gruppen med det vi önskar förstå och förändra i våra liv. Just nu kör jag Open Circle på VoiceHER som ett experiment för att se om det går att göra transformationer utan att träffas live och det är fantastiskt att se hur vi tillsammans kan skapa energi och hjälpa varandra.
För att köra dessa cirklar behöver jag fler som läser boken runt hela världen. Vill du vara med och hjälpa mig? 

Redan nu har E-boken släppts och du kan hjälpa mig genom att lämna en kort engelsk recension som bidrar till att boken synliggörs. 1-2 korta meningar räcker. 

Amazon måste du först köpa boken och dessutom ha handlat för $50 under senaste året, för att kunna lämna en recension. 
Barnes & Noble samt på Goodreads kan du lämna en recension utan att köpa boken, bara du skapar ett konto. 

Så här gör du på Amazon:

  1. Köp den engelska E-boken. Den kostar ca 95 kr. 
  2. Skriv en kort recension på engelska, 1-2 meningar räcker. 
    VIKTIGT! Den tryckta boken och e-boken är sammanlänkade på 2 sidor. Var noga med att klicka på e-boken när du lämnar recensionen. Om du lämnar recensionen på den tryckta boken kommer den inte att accepteras eller visas.
    Du måste också ha köpt för  $50 under senaste året.
 

Så här gör du på Barnes & Noble:

  1. Skapa ett konto.
  2. Klicka på denna länk för att komma direkt till min bok. 
  3. Scrolla ner till "Customer Reviews" och klicka på länken "Click here to be the first to review this product".
  4. Skriv en kort recension på engelska, 1-2 meningar räcker.


Så här gör du på Goodreads:

  1. Skapa ett konto.
  2. Klicka på denna länk för att komma direkt till min bok.
  3. Scrollar ner en bit tills du ser en knapp där det står "Write a review" och du ser även 5 gråa stjärnor. 
  4. Välja så många stjärnor du tycker den värd + glöm inte att också skriva en kort recension på engelska, 1-2 meningar räcker. 


Din recension är jätteviktig, för den gör att boken syns mer och kan hjälpa fler. 

Hjälp mig med min mission:
"I want you to stand in your power, with your heart open.
From this place, you can lead yourself and the world to freedom."
 

Visa hela inlägget »