#RE:DO

A PIECE OF MY MIND

_________________________



 
En av utmaningarna med framgång är att framgång syns väldigt tydligt, medan misslyckandena är osynliga. Så när vi läser berättelser om personer som vi beundrar och deras framgång, så är det lätt att göra misstaget att jämföra hur vi känner på insidan med hur det ser ut på utsidan. Och vi missar hur lika våra berättelser kan vara.

De flesta framgångsrika människor du möter, har kämpat i många år för att komma dit de är idag. De har upplevt flera motgångar och de har många misslyckanden bakom sig, om du verkligen tar dig tid att prata med dem.
 

  • Framgång är knöligt.
  • Framgång är obekvämt.
  • Misslyckanden medför gåvor som du inte kan se just nu.
  • Och att bli en mästare är en resa som aldrig tar slut.

 
Dina motgångar är oftast mer en gåva, än du inser. Enda platsen där du ärligt kan bedöma en motgång är framtiden, när du kan titta tillbaka. 
 
Att vända misslyckande till framgång
För snart 8 år sedan förlorade jag jobbat. Om det inte hade hänt hade jag inte satsat fullt ut på att bli coach. Om det inte hade hänt, hade jag inte varit där jag är idag. Att jobba med det jag älskar och ha förmånen att jobba med klienter över hela världen.
 
SLUTA ALDRIG MISSLYCKAS!
 
2017 har jag MISSLYCKATS. Mycket…
 
·       Jag har misslyckats med att skriva halva min bok.
·       Jag har misslyckats med att gå ned de 10 kg som jag verkligen behöver gå ned.
·       Jag har misslyckats med att kolla min e-mail bara en gång per dag.
·       Jag har misslyckats med att läsa alla de böcker jag köpt.
·       Jag har misslyckats med att röra på mig varje dag.
·       Jag har misslyckats med att inte titta på TV eller film efter 20.00 på kvällen.
·       Jag har misslyckats med att lägga mig 22.00 för att få optimal sömn.
 
Hur har det gått för dig?
 
<3 Karin
 
Ps. Misslyckanden är inte destinationen. Men det är en del av resan mot framgång. High Performers slutar aldrig ta risker. De slutar aldrig att misslyckas. Det är enda sättet att nå den framgång som du önskar. Så var inte så hård mot dig själv om du misslyckas med några av dina nyårslöften.
 

Visa hela inlägget »


 
Det här var jag för ett antal år sedan. Jag sa konstant ”jag är så upptagen, jag har så mycket att göra, tiden bara rinner iväg, jag hinner inte….”
 
De flesta jag möter upplever samma sak. Fullbokade almanackor, mycket att göra. Speciellt nu inför julen.
 
Men hur började det här egentligen? När blev våra almanackor överbokade, så vi inte har tid att bara sitt med människor vi gillar och ha långa, djupa diskussioner om saker som ligger nära vårt hjärta och vår själ? Långa pauser som vi inte snabbt måste fylla ut? När slutade vi ha tid att vara nyfikna och upptäcka livets alla sidor?
 
Sedan 50-talet har massor av nya teknologiska innovationer utvecklats och som vi trodde eller blev lovade skulle göra vårt liv enklare, snabbare, bekvämare. Ändå har vi inte mer fri tid idag än vi hade tidigare. Och när vi inte jobbar, hämtar barnen, shoppar eller putsar på våra saker – då är vi online. Hela. Jäkla. Tiden.
 
I min mening har vi blandat ihop att vara upptagen med produktivitet.
Att vara upptagen är ofta en form av show. Vi är upptagna med att fila på vår status, ta hand om våra saker och att hålla koll på och uppdatera våra sociala kanaler. Men att vara produktiv är något helt annat, än att vara upptagen. Produktivitet skapar fri tid att göra det som betyder något. Så idag är jag inte lika upptagen längre. Jag är istället produktiv i korta pass, så att jag sedan har jag fri tid att göra viktiga saker för mig själv.
 
Så mina frågor till dig är:

  • Är det du gör nästa timme produktivt för dig?
  • Är det ditt nästa nödvändiga steg?
  • Eller är du bara upptagen? 

 
En vanlig ursäkt många använder för att slippa att göra det man inte vill eller vågar för att nå dit man vill, är att säga ”jag är upptagen”. Då behöver du inte göra något, du kan bara prata om att du vill. Göm dig inte bakom ”jag vet inte hur” eller ”jag känner inte för det” eller ”jag har inte tid”. Fråga dig själv om du bara uppfinner saker att göra för att undvika det du verkligen behöver göra? Om du är produktiv eller bara upptagen?


<3 Karin

 

Visa hela inlägget »

Förra veckan var jag i Egypten och mediterade. Satt i olika tempel och kände historiens vingslag. Meditation är inte accepterat i Egypten, de tror nämligen att det är någon form av religionsutövning, och det var ofta vi i gruppen fick avbryta våra meditationer lite abrupt på grund av vakter som hämtade polis. Men ingenting som inte några dollarsedlar kunde lösa.
 
Själv mediterar jag varje dag (nästan). Det händer tyvärr att jag prioriterar fel ibland och då får meditationen stryka på foten. Men jag fokuserar på att meditationen ska vara en lika naturlig del som att borsta tänderna.
 
Det finns olika typer av meditation. Om jag skulle generalisera meditation, så skulle jag lite löst dela in dem i två kategorier:

  1. Som ett varmt bad för ditt sinne. Så att du slappnar av och kan bli mer effektiv under dagen. Du fokuserar bättre på det som är viktigt, du bli klarare och skarpare i hjärnan. Du reducerar oro och stress. Du reagerar mindre på saker i omgivningen, blir mer centrerad och harmonisk i dig själv.
  2. Som stoisk träning. Meditationen hjälper dig att observera dina tillstånd och tankar, så att du blir mindre kontrollerad av dem. Skillnaden mellan att vara i torktumlaren eller att stå utanför och titta på torktumlaren. När du kan vara i detta betraktartillstånd, så blir du mycket lugnare och mindre påverkad.

 
Sedan finns det också många positiva fysiska hälsoeffekter av att meditera. Googla själv och se. En del högpresterande människor uttrycker en oro att om de mediterar så blir de så lugna att de förlorar sitt driv. Det gör du inte. Istället når du dina mål mer direkt, får en rakare väg till målet kan man säga.
 
Så hur mediterar man bäst?
Många nybörjare framför samma argument till mig. De tycker det är svårt att börja, de vet inte vilken metod de ska välja, en del är rastlösa och kan inte tänka sig att sitta still i 20 minuter.
 
Här kommer några enkla tekniker, som du som nybörjare kan välja mellan. Det är inte svårt, det behöver inte kosta något. Du behöver bara bestämma dig för att börja smått och öka efterhand som du blir mer van. 
 
Teknik 1
Välj ut en låt som du verkligen gillar. Varje morgon sätter du dig bekvämt med ryggstöd, fotsulorna i marken och händerna i knäet. Eller om det känns mer bekvämt, sitt i skräddarställning. Det enda du ska göra är att lyssna på låten och andas. Inget annat. Det tar max 3-4 minuter.
 
Teknik 2
Lyssna på en guidad meditation. Det finns massor av gratis material på YouTube. Tara Brach, psykolog, författare och meditationslärare har flera gratis meditationer som du kan ladda ner.

En annan möjlighet är appen Headspace som har många bra guidade meditationer. Enkelt i din mobiltelefon.
 
Teknik 3
Jag blandar lite olika meditationsstilar, utifrån vad jag känner för. Men en klar favorit är att fokusera på andningen. Jag andas in samtidigt som jag räknar till 5. Håller andan och räknar till 5. Andas ut samtidigt som jag räknar till 5. Håller andan utanför och räknar till 5. Upprepar sedan denna cykel så länge jag önskar.
 
Teknik 4
En annan favorit är det nya enkla sättet att meditera som introducerats av filosofin Alan Watts. Om du fokuserar på till exempel din andning eller ett mantra eller något annat så är det fortfarande att ”göra” något. Det blir en aktivitet. En uppgift som kräver fokus. Meditationen ska uppstå helt spontant av att vara i nuet. Här får du mer information om hans teknik. 
 
 
Men…jag har ju tankar under tiden
Om du inte bor på en bergstopp och dedicerar ditt liv till att meditera varje dag, så är det nästan omöjligt att stoppa tankarna. Tankarna bara händer. De kommer att hända hela tiden. Slåss inte mot dem. Observera dem och släpp dem.
 
Efter ett tag märker du att tankarna blir färre och svagare. Du kommer att uppleva stunder av total tystnad som blir fler, längre och djupare. Vissa dagar kommer tjattret i ditt huvud att vara öronbedövande och det är svårt att meditera, vissa dagar kommer det att vara tystare och enklare för dig att meditera. Men efter ett tag kommer det generellt att bli tystare och lugnare under dina meditationsstunder.
 
När ska jag meditera?
Jag brukar meditera direkt på morgonen för att starta dagen på ett bra sätt. Hinner jag, mediterar jag även en stund efter jobbet för att skifta läge från jobb till ledighet.
 
Hur länge ska jag meditera?
All meditation är bättre än ingen alls. Klarar du bara 3 minuter – meditera 3 minuter. Målet är ca 20 minuters meditation, för då hinner hjärna och nervsystem att slappna av ordentligt.
 
Är det något jag ska tänka på när jag ska meditera?
Se till att du är ostörd. Sitt bekvämt. Ligg inte, för om du är trött finns det en risk att du somnar. Det finns en del som tycker att man ska sitta i specifika positioner och det finns olika ritualer. Men det oftast överkurs och för dem som vill djupdyka i ämnet. För mig har det fungerat utmärkt att bara sitta med benen i kors eller i en soffa/fåtölj med fötterna i golvet och händerna i knäet. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Det viktiga är din intention. Att du ska ge dig själv en stunds egentid.

MISSION
Eva Kjellhagen från Stockholm vann oktober månads mission och får därmed en session med mig. Stort grattis! 

Novembers mission är att meditera varje dag i minst 3 minuter. Maila mig när november månad har gått och dela med dig av din upplevelse. Jag lottar ut en session med mig i Malmö/Stockholm eller via Skype, till den person som jag tycker har den häftigaste/roligaste/varmaste eller kanske konstigaste upplevelsen.


<3 Karin

Visa hela inlägget »
















 

När någon pratar om uppdrag, mål, mission…. så kan det ibland bli stort och svårt. Ofta checkar vi ut för det känns överväldigande och vi börjar lyssna på våra egna tvivel. Kan jag göra detta? Kommer jag att klara av det? Vi tar dessa små, små beslut varje dag, utan att ens inse det.
 
Beslut att inte gå upp i tid.
Beslut att inte äta rätt saker.
Beslut att inte säga något på mötet på jobbet.
Beslut att inte gå och träna.
Vad det än är.
 
Dessa små beslut tar dig långt bort från ditt ursprungliga spår. Och en dag tittar du på ditt liv och säger ”Hur i helvete kom jag hit?”
 
Vägen tillbaka är att göra små, små saker för att komma tillbaka till ditt ursprungliga spår. Och det behöver få ta tid. Så häng med mig på MÅNADENS UPPDRAG. Små saker som du kan göra för att utveckla dig själv, skapa förändring, komma på rätt spår.

Du har en hel månad på dig att utföra ditt uppdrag och när du är klar, maila mig din berättelse och vad du har lärt dig. 

Varje månad lottar jag ut en session med mig i Malmö/Stockholm eller via Skype, till den person som jag tycker har utfört månadens uppdrag allra bäst. (Du behöver vara beredd att ståta med bild och/eller namn samt en kort berättelse.)
 
Här hittar du en lista över alla MÅNADENS UPPDRAG
Oktober 2017            I See You

November 2017      Meditera är enkelt
 
 

Visa hela inlägget »

I SEE YOU

För några veckor sedan provade jag en teknik som gav fantastiskt genomslag på alla de personer jag testade på. Det är inte en ny teknik, och ni som jobbar med coaching eller gått någon kurs i personlig utveckling känner nog igen den i någon form. Men det fanns en liten twist i tekniken, som jag upplevde gjorde all skillnad.
 
Tekniken kan göras var som helst, när som helst och med vem som helst. Den kallas uppskattningstekniken eller som jag väljer att kalla den ”I SEE YOU”.
 
Du kan helt enkelt ändra en annan persons upplevelse av sig själv, sin omvärld och sitt problem utan att säga något alls. Inga argument, inga råd, inga tips, inga ”åh, jag förstår…”
 
Det börjar med att förstå att ditt eget tillstånd kan ändra din omvärld. Tänk dig att du är runt en förälskad person. Deras positiva energi påverkar oftast även dig positivt. När jag var ung och dejtade en del, blev jag aldrig så utbjuden eller fick så mycket beröm på arbetet, som när jag var förälskad. Tänk sedan motsatsen. Du är runt någon som är orolig eller arg. Hur ofta händer det inte att du också då blir orolig och irriterad? Vårt sinnestillstånd har en tendens att smitta. Så nu ska du få smitta på ett bra sätt.
 
När vi känner oss älskade och uppskattade händer det något magiskt. Och vi alla behöver uppleva dessa känslor, för då fylls vi på. Våra problem verkar då inte längre lika stora eller viktiga. Tänk igen på när du var förälskad, hur mycket enklare verkade inte allting? Dina vardagliga problem verkade väldigt obetydliga just då. När någon bryr sig om och uppskattar oss kan vi hantera livets upp- och nedgångar lite enklare.
 
SÅ HÄR GÖR DU
Ett tillstånd av uppskattning är något du kan skapa medvetet. Du börjar med att fokusera din uppmärksamhet utåt, mot personen som du vill uppskatta. Ge 100%! Och ja, du ska göra det även om personen gnäller och är otrevlig och pratar och pratar och pratar om sitt problem. Fokusera din uppmärksamhet och din uppskattning (eller kärlek) på två aspekter samtidigt:
 

  1. Personens essens. Alltså vem han/hon är i sin kärna. Inte människan som gnäller framför dig just nu, utan den han/hon är i sin själ, den riktiga personen.
  2. Personens skapelse, deras skapelseförmåga/kreativitet. Alltså hur unika de är, som en snöflinga, det finns ingen annan. Vilken förmåga de har att skapa, till och med dramat och gnällandet. Det är inte lidandet du uppskattar, som är ett resultat av deras skapande, utan skapandet i sig själv. Tänk vad personen har för förmåga att skapa - otroligt. Uppskatta den förmågan.

 
Ok, säger du kanske. Men om min chef är dum mot mig, så har jag inte skapat det lidandet. Fundera. Kan du ha en del i lidandet? Har du noga valt din arbetsplats, eller har du bara sett ytan när du anställdes? Har du ställt krav på vilken typ av chef och arbetsplats du vill ha, eller har du bara varit tacksam att de har valt dig och sagt JA till allt? Har du stått upp för dig själv inför din chef, eller låter du henne/honom ha fritt spelrum? Om du har lurats in i ett jobb där man marknadsfört sig på fel sätt, har du sagt det och sedan gjort en seriös ansträngning för att söka dig vidare? Eller är du en sådan som stannar kvar och gnäller, precis som i en gammal relation? (Och ja, jag har också gnällt och ibland stannar kvar för länge, så jag är inte ett dugg bättre. Numera lite visare).
 
Skapa nu ett tillstånd av absolut uppskattning, häpnad, nyfikenhet. Se hur unik och fantastisk personen är. Påhittig i att skapa sina problem. Deras kraft att skapa allt, även problem och drama. Låt denna uppskattning flöda ut tills den expanderar runt och förbi personen, deras kropp och sinne. Låt deras kropp, sinne och hjärta vara i ditt flöde av uppskattning.

Låt personen prata av sig. Säg inte ett ord. Bara låt uppskattningen flöda. Och ja, det är en rejäl utmaning om någon är riktigt gnällig och dum. Men jag lovar dig att när du praktiserat detta ett tag kommer du att uppleva magiska saker.
 
Efter en stund går luften liksom ur personen, gnället avtar och de börjar tappa bort sig kring vad de pratade om, problemet blir inte så viktigt och de börjar uppleva positiva känslor istället. Du kommer att märka att deras upplevelse och allvar blir mindre tät och tung, mindre allvarlig. Kanske du kan se eller känna en lättnad i dem. Eller så ser de lite borta ut, lite förvirrade. Bingo! Du har brutit igenom. Uppskatta deras förändring. Tillåt dem at vara exakt som de är och där de är. Ibland får du hålla på ett tag och kanske göra det flera gånger (om du nu har en riktigt envis person framför dig), men till slut går det.
 
Men om jag är så fokuserad på personen och all uppskattningen som ska flöda, så hör jag inte vad den andra säger, kanske du tänker. Det spelar ingen roll om du inte hör allt personen säger, för det handlar inte om att lyssna och svara. Det handlar enbart om att skicka uppskattning. Men vad händer om jag tappar mitt fokus? Döm inte dig själv, bara vänd tillbaka till ditt fokus på personen igen.
 
När du upplever att personen inte längre pratar så mycket om sitt problem eller att allvaret har lyfts, då kan du sluta. Om det inte fungerar efter 10 minuters lyssnande, så avbryt. Kanske inte timingen är rätt och du kan försöka igen en annan gång.
 
MISSION
Oktobers mission är att göra denna teknik på så många du kan. Maila mig när oktober månad har gått och dela med dig av din upplevelse. Jag lottar ut en session med mig i Malmö/Stockholm eller via Skype, till den person som jag tycker har den häftigaste/roligaste/varmaste eller kanske konstigaste upplevelsen.

<3 Karin
 

Visa hela inlägget »