#RE:DO

A PIECE OF MY MIND

_________________________

Hur många gånger har du börjat gå till gymmet, men hittat dig själv i soffan igen några månader senare? Hur många gånger har du beslutet dig för att gå upp tidigare på morgonen, men fortsatt att snooza? Hur många jobb har du struntat i att söka, jobb du verkligen skulle vilja ha? Hur många gånger har du börjat sabotera din relation med din partner genom att börja bete dig ”underligt”?
 
Många klienter kommer till mig och säger att de självsaboterar. Det finns givetvis flera olika anledningar till att du saboterar för dig själv, men här ska du få reda på hur självsabotage oftast börjar och vad du kan göra åt det på hemmaplan.
 
Medvetna kontra undermedvetna sinnet
Forskarna påstår att den normala människan använder sitt undermedvetna sinne 95% av tiden under sin dag. Det betyder att bara 5% av dina dagliga aktiviteter kontrolleras av ditt medvetna sinne. Därför är det enkelt att säga på en medveten nivå att du vill börja träna, söka nytt jobb, äta bättre, vara lyckligare. Men om ditt undermedvetna sinne inte är programmerat för detta, kommer det att hålla dig tillbaka.
 
Dr. Bruce Lipton menar att det undermedvetna sinnet är en miljon gånger starkare än det medvetna sinnet. Föreställ dig att du rider en gigantisk elefant, där elefanten representerar det undermedvetna sinnet, och du är det medvetna sinnet som rider längs upp på toppen. Du kan kämpa väldigt mycket för att styra åt höger, men elefanten är så stor så om den vill gå till vänster, så är det inget du kan göra. Det är samma sak med vårt undermedvetna sinne som kontrollerar nästan allting vi gör.
 
När vi förstår hur starkt det undermedvetna sinnet är så blir det superklart varför vi självsaboterar. Om vi har trosföreställningar, begränsningar och idéer kring vem vi är, vad vi är värda, vad vi klarar i livet, vad vi förtjänar osv, djupt begravda i vårt undermedvetna sinne, så blir det nästan omänskligt svårt att köra över dessa programmeringar, genom vårt lilla medvetna sinne.
 
Vad det undermedvetna verkligen vill ha
Så när vi säger självsabotage, så är det helt enkelt en krock mellan det medvetnas och det undermedvetnas önskningar.
 
När vi vill göra något nytt, där vi ska riskera något, så säger det undermedvetna sinnet NEJ! Den har bara en agenda – hålla dig vid liv. Så allt nytt du vill prova på upplevs av det undermedvetna sinnet som osäkert, svårt, jobbigt, riskfyllt och säger NEJ. Ditt undermedvetna sinne bryr sig inte om att du vill bli framgångsrik, lycklig, rik, hälsosam, berömd. Det undermedvetna vill att du ska vara säker och det håller dig så långt borta från vad det anser är en fara för dig. Det är här konflikten uppstår.
 
Men om jag vill gå ned i vikt, så är det väl inget farligt, tänker du. Det beror på vad ditt undermedvetna tycker. Om ditt undermedvetna tror att gammal emotionell smärta som du tryckt ned med mat, kommer upp till ytan om du slutar att överäta och går ned i vikt, då kommer det undermedvetna att säga NEJ, vi ska inte gå ned i vikt. Eller om ditt undermedvetna har en trosföreställning att du inte är värd att ha en hälsosam kropp och må bra, då kommer det undermedvetna att säga NEJ, vi ska inte gå ned i vikt. Eller om det finns en risk att du misslyckas att gå ned i vikt och blir besviken på dig själv och därmed upplever självförakt och emotionell smärta, då kommer det undermedvetna att säga NEJ, vi ska inte gå ned i vikt.
 
Tämj elefanten
Du kan faktiskt träna upp ditt undermedvetna sinne att vara mer samarbetsvilligt. Du behöver förstå vad det är som händer inuti dig på en undermedveten nivå för att tämja den gigantiska elefanten. Fundera lite på vad det är som har hänt i ditt liv, oftast i barndomen, som gjort att du bromsar dig själv och saboterar för dig själv, inom vissa områden.
 
Det är också viktigt att förstå att vår hjärna är 2 miljoner år gammal och när den flippar ut så reagerar den fortfarande som om du sprang på savannen. Det undermedvetna sinnet är helt enkelt inte speciellt uppdaterat. Så när ditt undermedvetna sinne flippar ut, försök att förstå att det är en gammal del som inte kan se skillnaden på en framrusande tiger och en arg chef. Så observera dina tankar och se om det verkligen är så farligt som du tänker.
 
Det är inte en omedelbar fix. Att koda om sina gamla tankar tar tid, men det är absolut värt det. En snabbare väg är att komma till mig, där vi kontaktar ditt undermedvetna sinne direkt och börjar koda om.

<3 Karin
 

Visa hela inlägget »

Ofta ser vi förmågan att lösa problem som något positivt. Efter drygt 15 år i TV-branschen är jag en formidabel problemlösare. Direktsändningar och inspelningar kantades alltid av så kallade problem, och jag blev en mästare på att fixa och trixa så att allt fungerade. En färdighet som jag har glädje av än idag.
 
Varför verkar en del människor vara bättre problemlösare än andra? En vanlig orsak jag har lagt märke till i mitt arbete som coach, är att klienten som liten känt sig som en förlorare eller varit otrygg. Ett sätt att hantera det negativa har varit att barnet försökt räkna ut allt i förväg, för då är man säker. Eller så fanns det saker man inte kunde fixa som barn, t.ex. att göra mamma glad eller hindra sina föräldrar från att skiljas, så som vuxen försöker man fixa allt, så man känner sig starkare, tryggare, bättre.
 
I nästa steg kan detta leda till att du blir en problemlösare. Du räknar ut allting i förväg och fixar det innan problemen blir ohanterbara eller hotar tryggheten och du får en dos av känslan ”jag kan” och du mår bättre.
 
Men det finns faktiskt baksidor med att vara en problemlösare. Det finns nämligen en risk att du blir så bra på att lösa problem att du omedvetet skapar nya, bara för att lösa dem. Resultatet blir att du konstant lever i en hektisk miljö, för det dyker alltid upp nya utmaningar, och du har ingen aning om att du faktiskt skapar dem.  Drivkraften att kunna räkna ut allt i förväg, att känna dig säker, är det som skapar dina utmaningar i livet. Du vet att du är riktigt bra på att lösa problem, men det hjälper inte, för det finns alltid fler problem att lösa. Tar det aldrig slut…. säger du.
 
En man jag coachade gjorde precis så. Han skapade omedvetet problem, eftersom han fick en rush av att kunna lösa problemen och han kändes sig då kompetent och i kontroll. Han väntade också in i det sista att göra saker, så det nästan blev problem, för då fick han en ännu större kick av det han hade klarat av.
 
En annan baksida med att vara en problemlösare är att du opererar på marknivå. Du löser problemen som finns mitt framför nästan på dig. Du får aldrig chansen att vara på 3.000 meters höjd eller 9.000 meters höjd, där du kan skapa en kraftfull vision och en spännande framtid.  Livet blir hektiskt och fullt med uppgifter och utmaningar som ska lösas, men du får aldrig möjligheten att skapa en vision. Detta leder oftast till att du blir uttråkad, för du löser bara problem, det finns inte en vision eller dröm att kliva in i. Ingen riktig utmaning som skapar något större.
 
Att lösa problem kan man kalla för att vara bra på de hårda färdigheterna. Du är smart, du är snabb, du hittar lösningar. Det som fattas är de mjuka färdigheterna, att följa ditt hjärta. När du bara använder intellektet, så glömmer du resten av kroppen som behöver vara med för att du ska känna tillfredsställelse.  För att få tillgång till hela din vishet, behöver du koppla ihop intellektet med hjärtat och magkänslan. 
 
Så kanske du ska dra ner på problemlösandet en aning, delegera och istället connecta med ditt hjärta och dina visioner.

<3 Karin

Visa hela inlägget »

Varför kommer våra hjärnor ihåg de saker vi inte har gjort, mer än de vi har åstadkommit? Det verkar som om våra hjärnor har en tendens att ständigt påminna oss om vad vi kunde ha gjort.
 
Enligt "Zeigarnik-effekten" är du mycket mer benägen att komma ihåg uppgifter du inte har slutfört, än de uppgifter du har gjort. I en studie från 1927 frågade den ryska psykologen Bluma Zeigarnik personer för att slutföra en uppsättning uppgifter. Under några av uppgifterna avbröts personerna innan de kunde slutföra. När de senare frågades om uppgifterna, så kom de ihåg i mycket högre grad de uppgifter som de avbröts i, än de kunde slutföra.
 
Det visar sig att hjärnan har ett starkt behov att slutföra vad den har börjat. När det inte kan slutföra uppgiften, fastnar hjärnan kring detta. Påträngande tankar om vad vi inte kunde avsluta dyker upp i våra tankar som ett sätt att påminna det kognitiva systemet att något fortfarande behöver avslutas. Vi behöver helt enkelt avslut.
 
Zeigarnik-effekten kan också förklara varför vi ångrar saker vi inte gjorde, mycket mer än vi ångrar saker vi gjorde. Detta kan också förklara att när vi sörjer, så fokuserar vi mer på de saker vi inte sa eller gjorde för den personen som vi har förlorat, än vad vi upplevde tillsammans med dem.
 
Detta kan också förklara varför TV har så kallade cliff hangers, när de avbryter när det är som mest spännande och låter oss tråna en hel vecka innan nästa avsnitt som vi bara måste se. Vår hjärna vill verkligen avsluta berättelserna. Jag kommer ihåg serien Lost som jag var uppslukad av och som jag tyckte avslutades på ett sätt som lämnade många frågor avslutade. Många fans var väldigt upprörda över det och det skrevs spaltkilometer om det. Man fick inget avslut. Jag kan i alla fall trösta mig själv att jag inte var så fanatisk.
 
Uppgift
Denna månad tycker jag att du ska skapa ett slut på något, vare sig det är att avsluta en relation, en uppgift, en gammal surdeg, ett mönster, eller kanske ett symboliskt avslut på något.
 
Själv ska jag ta mig an min gamla diskmaskin som jag egentligen skulle ha bytt för 6 månader sedan. Gissa om jag går och tänker på den.

 
Lycka till!

<3 Karin
 

Visa hela inlägget »

















 

Bara frågan väcker oro, ångest och förvirring i många. Jag kommer så väl ihåg när jag för många år sedan deltog i olika workshops med temat ”Hitta din passion”. Jag tror jag har upplevt alla känslor som finns kring den frågan – total förvirring, panik, frustration, tomhet, sorg, längtan... Många gånger gick jag hem från workshopen, inte ett dugg klarare över vad jag ville, vad som var min passion, och med det följde en känsla av uppgivenhet. Kanske jag inte har en passion? Tänk om jag aldrig hittar den?  
 
Idag tror jag att för att hitta din passion eller din riktning i livet måste du börja lyssna på dig själv. Du har en otrolig visdom inom dig och där finns svaret. Om du letar utanför dig själv, kommer du förmodligen inte hitta din passion.
 
Hur hittar du svaret inom dig?
Det jag började med var att byta ut ordet passion mot ordet energi, eftersom energi klingar bättre hos mig. Därefter började jag kartlägga vad som gav mig energi och vad som tömde mig på energi.
 
Vi har en bränsletank inom oss som antingen är tom eller full. Om den är tom känner vi oss uttömda.  Om den är full känner vi oss energirika. Så i vilken situation du än är i, vilka människor du än möter, lägg märke till om situationen eller människan gör dig energirik eller tömmer dig. Känn efter, svaret brukar komma väldigt snabbt, och då har du fått en klarhet från din inre vishet om vad du behöver göra.
 
Det enkla sättet att finna ut vem du är och vad du vill i livet, är att göra mer av de saker som fyller dig med energi. Fråga dig själv: hur kan jag göra mer av det som naturligt ger mig mer energi? När du blir energipåfylld av något, då gör du det för att det är roligt, inte för att du måste, och helt plötsligt en dag kommer du på att ”WOW, jag följer min passion”. Du har följt energin och plötsligt hittar du något där som känns extra bra. Ett tips är att hålla fältet öppet. Tänk inte alltid att passion måste vara något du arbetar med, det kan likaväl vara något du gör på din fritid, eller människor du umgås med. När du börjar göra det som ger dig mer energi, förändras hela ditt liv.
 
Själv har jag kommit på att det som ger mig mest energi nu är att resa. Jag blir så otroligt energifylld när jag vet att en resa närmar sig, jag älskar att uppleva nya saker och jag har härliga upplevelser med mig hem. Så badrumsrenoveringen får vänta ytterligare ett år. Jag prioriterar resandet. Eller som min granne så vist sa till mig häromveckan: ”Man är max 30 minuter på toa per dag, är det värt en renovering?”. Mitt svar – inte just nu i alla fall.
 
Så kolla av din bränslemätare vid olika tillfällen. Är tanken tömd, nja, ok, bra eller energifylld?
 
<3 Karin
 

Visa hela inlägget »



(tips från Eric Edmeades)

Det här lilla tricket har hjälpt mig mycket. Gjort mig mer produktiv, minskat min stress och faktiskt stärkt mitt självförtroende. Det är ett superenkelt men väldigt effektivt uppgiftshanteringssystem, som jag började använda när jag upptäckte något om mig själv som jag tyckte var lite pinsamt, tills jag upptäckte hur många som gör det. Kanske till och med du?

Tidigare brukade jag ha en låååång to-do-lista i min almanacka. Så fort jag gjort något, så bockade jag av det på listan. Ju fler saker jag bockade av, desto bättre mådde jag. Ibland kom jag på mig själv att jag gjorde något som INTE stod på listan, men som verkade viktigt just då. Då adderade jag det på listan och sedan bockade jag av det. ✔︎

Känner du någon som gör det? Kanske du känner dem väldigt väl. :)

Vet du varför vi gör detta? För det känns bra.

Med andra ord, genom att addera till din lista och sedan bocka av det, så lurar du kroppen att frigöra må-bra-hormoner. Så alltså behövde jag en liten dos av må-bra-känslor ganska ofta under dagen. Det här fick mig att inse 2 saker:

  1. Jag behövde hitta andra saker som fick mig att må bra. Att bocka av en to-do-lista och må bra av det är ju lite knäppt.
  2. Jag kanske kunde använda detta för att hacka min produktivitet.

Så jag hittade ett sätt att hantera min to-do-lista som förändrade hur jag gjorde saker och fick mig att må mycket bättre. Jag skapade helt enkelt en not-to-do-lista.

 
Så här gör du
Låt oss säga att du har 10 saker som du behöver göra idag, men du gör bara 6 av dem. Hur mår du? Om du är lik mig, så känns det inte så bra. Kanske du känner dig lite frustrerad eller att din dag inte var så produktiv. Dessa känslor kan sedan sätta stämningen för hela din kväll, din sömn och även när du öppnar almanackan nästa dag för att börja om igen.

Tänk om du istället tar dina 10 saker och prioriterar dem som 2 listor:

  1. En lista med saker som du kommer att göra idag, oavsett vad som händer.
  2. En lista med saker som du inte ska göra, som du inte behöver göra idag (en not-to-do-lista).


Tänk dig nu att du till exempel har 5 saker på varje lista och du lyckas göra 6 saker, alla sakerna från dagens att-göra-lista och 1 sak från inte-idag-listan. Hur känns det? Nöjd? Stolt? Lugnare? Hur tror du detta påverkar din kväll? Hur du är med dina vänner och familj? Hur du sover? Ditt självförtroende? Hur tror du det känns nästa dag när du öppnar almanackan och vet att en sak är redan gjord?

Om det här känns för enkelt, så tänk på varför så många människor (inklusive jag) adderar saker de redan gjort på sin to-do-lista för att sedan kunna bocka av dem. För att det känns väldigt bra. Och ju bättre vi mår, desto mer produktiva blir vi. Så den här not-to-do-listan kan ändra hur du känner inför dina uppgifter, din dag, ditt jobb och dig själv.

Lyft listan ytterligare en nivå
Jag fick tipset att lägga till ytterligare en lista och den listan ändrade mitt liv väldigt mycket. Det hjälpte mig att känna mig mindre överväldigad av allt jag skulle göra, men ibland inte visste hur. Listan innehåller saker som jag vill att universum på något sätt ska hjälpa mig att hantera. Detta är listan för saker som du inte vill addera på någon to-do-lista, men som du behöver ha koll på. Om du inte skriver ner dessa saker, så kanske du håller koll på dem genom att oroa dig. Det var i alla fall vad jag gjorde. Och eftersom oro är en konstig kombination av oro kring saken och oron över att komma ihåg saken, så är den här listan jättebra.

Den här listan är magisk för mig. Sakerna på listan tar oftast hand om sig själv på något underligt sätt. Omständigheter ändras, de rätta människorna dyker upp, en ny idé poppar upp i huvudet. Hur det händer, så får jag hjälp av ”universum” att hantera sakerna på listan. Mindre oro, mer lugn, mer tid och mer glädje är resultatet för mig.

Så skapa 3 listor:

  1. To-do-lista (det du ska/kommer att göra idag, oavsett vad som händer)
  2. Not-to-do-lista (det du inte ska/inte behöver göra idag)
  3. Universum-lista (det som du vill ha hjälp med från universum)

 
Månadens nyhetsbrev skickat. Check  ✔︎
 
Lycka till!

 
<3 Karin

Källa: Eric Edmeades

Visa hela inlägget »