top of page

Har du hört talas om FOPO?


FOPO - fear of people's opinions

Har du hört talas om FOPO? Fear of people's opinions, rädsla för vad andra tycker.


Det handlar oftast inte om den negativa åsikten i sig själv, utan mer om rädslan att bli negativt värderad eller dömd. Denna rädsla får oss att hålla oss inom komfortzonen, spela små och att vilja undvika misstag till varje pris.


Vi hoppas att om vi presenterar oss på ett specifikt sätt, är perfekta, tolkar ledtrådarna rätt i vår omgivning och förstår vad alla tänker, så kan vi göra rätt och forma andras åsikter om oss. Vi blir mini-detektiver som försöker lista ut vad som är bästa sättet att bli godkända.


Personer med FOPO oursourcar sin känsla av att vara okej till andra människor. Andra får bestämma vem vi är och vårt värde. Det är då vi blir rädda för vad andra tycker. Detta outsourcande till andra kräver enorma mängder energi av oss, för vi måste hela tiden läsa av omgivningen och visa upp oss på rätt sätt. När jag jobbar med mina klienter i hypnos säger i princip alla hur trötta de är energimässigt och hur mycket kraft det tar att hela tiden ha koll på vad andra tycker.


Om bara min självkänsla var bättre…

Många säger till mig att om de bara hade bättre självkänsla, så skulle de inte bry sig lika mycket. Det stämmer inte helt. Inom personlig utveckling har vi länge trott att en inre stark självkänsla är universalmedlet, bara vi har en god självkänsla internt blir allt bra. Idag börjar vi förstå att självkänsla faktiskt är en del av hur vi känner att vi passar in i sociala miljöer. Självkänslan beror alltså inte enbart på vad vi tycker om oss själva och vilken inre dialog vi har om oss själva. Självkänsla är relationell och människors åsikter och sättet de responderar på dig, antingen genom avslag eller acceptans, är en viktig del av självkänslamekanismen. Därför är det inte bara människor med låg självkänsla som är rädda för vad andra tycker, det påverkar alla typer av människor.


Vår gamla hjärna försöker lösa ett modernt problem

Vår hjärna är designad att överleva och en del av den mekanismen är att skanna omgivningen efter fara. Om vi för tusentals år sedan blev avvisade av vår stam hotades vår överlevnad. Det var svårt att jaga, samla och bygga trygghet ensam. Att vara en del av flocken och bli accepterad var viktigt för vår överlevnad.


Den här mekanismen finns fortfarande kvar i vår hjärna, även om vi i modern tid inte har samma behov av att vara en del av stammen för överlevnad. Vår uråldriga hjärna försöker lösa ett modernt dilemma. Vår hjärna fortsätter att skanna efter hot. Idag är hotet kanske mer vad en person eller grupp tycker om oss, för om vi är i utkanten kan det bli riktigt farligt. Så vi anpassar oss, även om vi vet att vi inte borde. Man kan säga att vår hjärna (hårdvaran) kör över vårt mindset (mjukvaran).


Hur bygger du upp en starkare mjukvara?

Om du inte tränar din mjukvara kommer du bara försöka att överleva. Du skannar världen, ser faror, din amygdala och ditt limbiska system reagerar med fight/flight/freeze och du reagerar istället för att behålla kontrollen. Resultatet är att du börjar anpassa dig till omgivningen för att klara dig. Till slut förlorar du dig själv och din autenticitet.


En bra bas till en starkare mjukvara (ditt mindset) är medvetenhet, andning och din inre dialog.

  1. Medvetenhet kan du bygga genom bland annat meditation, mindfulness och terapi.

  2. Andning är ett effektivt sätt att reglera nervsystemet och skapa balans. Här finns flera bra tips på andningstekniker. Den bästa är när du låter utandning vara dubbelt så lång som inandningen. Hjärnan kopplar nämligen ihop en lång utandning med trygghet.

  3. Din inre dialog. Vad säger du till dig själv, om andra, om situationen? De flesta är faktiskt hypnotiserade av sin egen inre dialog och tror att den är sann. Nix, det är endast tankar som du accepterat som sanna.


Comments


bottom of page