top of page

7 tips på hur du tar jobbiga samtal


Ta dig igenom svåra konversationer.

Jobbiga samtal och obehagliga konversationer.


Vi har alla haft dem. Vi har våndats inför dem. En del av oss har undvikit dessa samtal helt och hållet och hoppats att problemet skulle försvinna av sig självt.


Men vi vet också att det osagda ligger kvar och gnager i oss. Vi håller masken och säger glättigt att allt är bra, men så fort vi ser personen som vi borde prata med, så känner vi ett obehag i kroppen. Kanske vi går omvägar för att inte stöta på personen. Vi hör av oss mer sällan. Eller så går vi omkring och är småirriterade på personen och kritiserar dem inför andra.


Vad är det som gör att vi inte tar de där jobbiga samtalen?

  • Många vet inte vad de ska säga. Hur tar man upp det jobbiga? Vad är okej att säga?

  • Vi vet inte om det är vårt ansvar att adressera frågan. Detta är vanligt i sammanhang med andra, exempelvis när något inte fungerar på en arbetsplats eller vår partners jobbiga ex. Vi blir osäkra om vi ska ta upp frågan eller inte.

  • Vi vill vara omtyckta. Vi vill inte göra någon upprörd och vi vill bevara friden. Om vi dessutom har negativa erfarenheter från barndomen med bråk, oberäkneliga eller temperamentsfulla föräldrar, mobbning osv, då undviker vi konflikter så mycket vi kan. Vi går in i freeze bara av tanken på att ha en jobbig konversation.


Vi intalar ofta oss själva att om vi undviker alltihop, så känns det bättre. Att behålla friden är bättre och det blir mer bekvämt för alla. Istället är det själva undvikandet som skapar obehag i oss. Du har säkert lagt märke till att när du undviker att säga det som behövs, så skapar det en jobbig känsla inom dig. När du undviker samtalet, så tänker du ändå på det ganska ofta. När du ser personen som du behöver prata med, så känns det jobbigt.


Vi behöver säga till när något inte fungerar för annars bär vi runt på obehaget och det blir som en mur eller en distans mellan oss och personen. Ofta kan det andra personen känna att något inte är okej, även om vi inte säger nåt. Och när vi väl pratar med personen upptäcker vi ofta att denne inte ens är medveten om att vi är upprörda över något.


Här kommer 7 bra tips på hur du tar dessa jobbiga samtal och obehagliga konversationer:


  1. Gör det IRL, så att du kan läsa av den andra personens reaktioner. Inga e-mail, sms eller telefonsamtal, eftersom mycket information kan försvinna och många saker kan gå fel när vi inte ser personen.

  2. Du behöver veta ditt ”varför”? Varför vill du ha konversationen? Vad vill du ha ut av den? Exempel: Vill du stärka relationen? Vill du bevara freden? Vill du bli bättre på att stå upp för dig själv och säga ifrån? Utifrån ditt varför behöver du sedan välja strategi.

  3. Välj ut ett specifikt exempel eller en incident som du ska peka på och gärna en ganska färsk sådan. Exemplet ska vara konkret. Håll dig till fakta, när det hände, plats osv. Exempel: ”När du sms:ade mig i måndags och jag inte svarade dig direkt, så sms:ade du tillbaka och sade…..” Beskriv vad som hände. Fakta. Krydda inte med en massa adjektiv. Gör det inte större än det är, för då blir personen ofta på defensiven.

  4. Berätta hur det fick dig att känna. Exempel: ”Jag kände X, när du skrev så där i sms:et.” Om personen börjar argumentera, säg ”Jag skyller inte på dig, jag berättar bara vad jag kände i den situationen.” Det ska inte handla om vad den andra personen gjorde eller inte, utan hur det påverkade dig. Anta inte att ditt perspektiv är uppenbart. Vi är inte alltid medvetna om hur saker uppfattas av andra. Personen kanske inte alls är medveten om hur sårad du blev.

  5. Lyssna på vad den andra vill säga. Stäng munnen! Och även om personen inte reagerar bra på det du har sagt, så har du släppt handgranaten i deras medvetande och de kommer ihåg det. Det kan få dem att tänka sig för vad de säger eller gör till nästa gång.

  6. Validera vad du än hör, om så bara en sak. Kom ihåg, det du hör är deras upplevelse, inte den absoluta sanningen. När du validerar personen och vad denne säger kan du enklare gå från en argumentation till en konversation.

  7. Avsluta genom att komma ihåg ditt ”varför”. Säg vad du vill ska förändras, sätt gränser och säg vad det är som gäller framöver.

Comments


bottom of page