A PIECE OF MY MIND

Här hittar du månadens nyhetsbrev.
Instagram och Facebook händer det mycket mer. Följ mig gärna där! 

2022 > 01

Om du inte har sett filmen ”Don’t look up” som går på Netflix, gör gärna det. Det är en hysterisk film som handlar om en asteroid som är på väg mot jorden och människans totala förnekelse inför hotet om utrotning. Man kan lätt dra paralleller med våra klimatförändringar och utsläpp.
 
Om du ser filmen, eller i alla fall trailern, så blir den naturliga frågan ”hur kan så många människor blunda för att det håller på att gå åt fanders”? Enligt Sébastien Bohler, författare och specialist inom molekylär neurobiologi, är det hjärnans njutnings- och belöningscentrum som ställer till det. Dess uppgift är att se till att vi tar oss fram dag för dag, istället för att planera inför framtiden. Ungefär som när vi levde för tiotusentals år sedan och det viktigaste var att överleva dagen. Vår hjärna har alltså inte uppdaterats nämnvärt. Så även om vår hjärna har utvecklats evolutionärt med en främre del, neocortex, med ett intellekt som förstår att vi behöver planera framåt och göra kloka val för att vår framtid ska bli bättre, så konkurrerar detta mer långsiktiga intellekt med vårt belöningscenter som sprutar ut belöningshormonet dopamin och det är lätt att vi  blir beroende av de snabba kickarna. Allt ska hända snabbt, här och nu.
 
Dopamin i sig är inte dåligt, det hjälper oss att uppleva njutning, tillfredsställelse och motivation. Som när du har lyckats med något och du känner dig nöjd, då är det dopaminet som flödar i hjärnan. Problemet uppstår när vi blir beroende av kickarna och inte kan vänta på belöningen som kommer längre fram, eller när vi inte kan tänka klokt idag för att skapa en bättre framtid. På grund av hjärnans dragkamp mellan viljan att göra det rätta och önskan om belöning, så kommer vi alltid att vara inkonsekventa och pendla mellan att i ena stunden sopsortera för att i nästa stund unna oss en resa till Spanien som äter upp hela vår koldioxidbudget för året.
 
Om du regelbundet ökar dina dopaminnivåer blir det lättare för dig att även hålla ut och kämpa för de mer långsiktiga målen. Du kan öka dopaminet helt naturligt med:
 

  • Rörelse och träning
  • Kalla duschar
  • Massage
  • God sömn
  • Lyssna på musik

 

Visa hela inlägget »


Jag hoppas att du har haft en fin jul och att 2022 har startat bra. Har du avlagt några nyårslöften? Själv gör jag aldrig det, för det har aldrig fungerat för mig. Ett medvetet löfte eller val att göra något nytt eller annorlunda, kräver mer än ett glas bubbel. Det kräver att du förstår hur din autopilot fungerar som håller dig kvar i gamla vanor och mönster. Och det krävs arbete för att ta dig runt den. 

Vi går på autopilot flera gånger under dagen och det är helt normalt. Din hjärna sparar alltid energi för framtida behov, och gör det genom att automatisera och förenkla det mesta av det du gör. Det kallas för ditt default mode network (DMN) eller autopiloten. Din autopilot är väldigt bra att ha, så att du inte behöver tänka på allt. Tänk om du varje gång du borstade tänderna skulle behöva tänka på hur du höll tandborsten. Eller vilket ben som först ska i respektive byxben. Eller hur du sätter på kaffekokaren. Eller hur du öppnar ytterdörren. Ditt undermedvetna sinne låter dig göra massor av saker på autopilot, annars skulle du ha noll energi kvar i hjärnan.

Problemet är inte att vi automatiserar, utan när vi går på autopilot mesta av tiden. Det är då vi inte är närvarande, vi kan inte göra medvetna val och vi fastnar i en rutt eller vissa reaktioner. När du blir mer självmedveten kan du börja notera när du är på autopilot och när du behöver ta dig tillbaka till nuet.

Tecken på att du går på autopilot

  • Du gör det du ska, men är inte närvarande i vardagen. Du växer inte och dina beslut är inte genomtänkta.
  • Du vaknar på morgonen och är överväldigad, stressad och oförberedd inför dagen.
  • Du håller alltid på med din mobil. Mobilen är det första du checkar på morgonen, du skrollar genom sociala medier och e-post många gånger under dagen och mobilen är det sista du ser innan du somnar på kvällen.
  • Du uppehåller dig kring det förflutna. Du tänker ofta på de misstag du har gjort, det du ångrar och ”tänk om….”
  • Du har svårt att komma ihåg enkla saker, för du är inte närvarande. Var lade jag nycklarna? Stängde jag dörren eller inte? Vad sa hon?
  • Du tänker ofta negativt om dig själv i olika situationer, det sker på automatik. Du kritiserar dig själv, förminskar dig själv och tror inte att du ska klara av saker. Du tänker sällan något positivt, för det negativa är automatiserat.
  • Du är inte närvarande i rummet. Du är där fysiskt, men mentalt är du på en helt annat planet.


Hur kan du komma ur din autopilot?

  1. Första steget är att inse när du är i autopilot.
  2. Bli mer närvarande i det du gör och kring dina val.
  3. Skapa kontakt med dig själv genom att röra kroppen, meditation eller andning.
  4. Säg STOPP till dig själv så fort du märker att du kör på autopilot, sakta ner någon minut och verkligen tänk och känn efter, välj sedan en ny rutt.
  5. Förstå att det här behöver du göra om och om igen, varje dag, tills du blir så medveten om när du kör på autopilot att du kan stoppa det innan det sker.
Visa hela inlägget »