A piece of my mind.

Här hittar du månadens nyhetsbrev.
Instagram och Facebook händer det mycket mer. Följ mig gärna där! 

2019









… landade i veckan utanför min dörr. 23 vändor senare och en något överviktig hiss, så landade till slut min nya bok MIND HACKING för rebeller – eller för dig som vill bli en… på kontoret. Lyckligtvis har jag en distributör som skickar ut böckerna till alla som köper, så böckerna hemma är endast för signeringar. Idag fotar Hubert Sarnandt coola bilder på boken

Den här boken är grundplåten till förändring. Den hjälper dig att förstå ditt undermedvetna operativsystem, The Matrix och hur du med små justeringar kan börja använda mer av din kapacitet. Hur du kan ”hacka” din undermedvetna programmering som styr 95% av din dag och ta kommandot över din hjärna och ditt liv. Du lär dig övervinna rädslor, stoppa din inre sabotör, undanröja tvivel och vara din egen bästa vän, så att du kan maxa din potential. 

Det är som en receptbok där du kan välja ut de #mindhacks som du mest behöver eller som tilltalar dig mest. Det är inte meningen att du ska implementera alla. Välj ut några få #mindhacks som du fokuserar på och gör dem regelbundet. Även om tipsen är enkla är de otroligt effektiva. Du ska se det som underhåll. Att gå till mig är som att gå till mekanikern och få en rejäl service på bilen, men sedan behöver bilen underhållas för att den ska rulla bra. Det #hack som har skapat störst skillnad i mitt och mina klienters liv är ”En vinnande morgon” på sidan 84. Ett tips är att göra ett hundöra eller sätta ett gem på de sidor där dina favorithacks finns. Sist i boken på sidan 305, finns det en lista på samtliga #hacks, så du enkelt kan markera dina favoriter. 

HÄR KÖPER DU BOKEN
Du kan köpa boken på AdlibrisBokusCDON och Akademibokhandeln. Vill du köpa boken som en gåva till dina medarbetare, kunder, samarbetspartners, medlemmar, deltagare eller gäster? Som företagskund kan du beställa direkt via mig och du får köpa boken till ett förmånligt pris.

Jag har fått många frågor om det kommer en E-bok, om boken kommer att ges ut på Amazon och om det blir en ljudbok. Jag jobbar på det. Det är en process att lära sig alla stegen, så jag tar ett steg i taget. I mitten på januari kommer E-boken och utgivning på Amazon. Nästa steg är att utforska hur mycket det kostar att ge ut en ljudbok. Om det ligger inom min budget, blir det en ljudbok till våren. 

Nästa fråga är om boken kommer på engelska, både print, E-bok och ljudbok. Det är min förhoppning och något jag jobbar för att det ska hända. Det är otroligt dyrt att översätta en bok till engelska och eftersom jag inte har ett förlag i ryggen, får jag stå för kostnaden själv. Men är det meningen, så kommer en lösning att dyka upp.
 

Event på In THE PINK

När man har släppt en bok, är det meningen att man ska ha ett event. Eller hur? Därför har jag i samarbete med In The Pink i Malmö skapat eventet – MIND HACKING för rebeller - hur du programmerar om din hjärna på 8 veckor. Förutom en massa bra #mindhacks kan du köpa min bok till specialpris och även få den signerad. Cecilia Hjälmroth, ägare till In the Pink, erbjuder god och nyttig mat till bra priser. Hjärtligt välkommen att anmäla dig. Datumet är 5 februari 18.00-20.30. Begränsat antal platser. 

Det här kan eventuellt vara en perfekt sista minuten julklapp till den som har allt eller som är helt omöjlig att köpa julklappar till. 

Vill du hålla ett event med mig någonstans i Sverige? Kontakta mig på info@karintyden.se ochberätta vilka lokaler du har tillgång till och vilken typ av event du planerar. Jag kan även vara en mindre del av ditt event.
 

NÄSTA BOK HANDLAR OM HJÄRTAT

Min tanke har varit att först hjälpa människor förstå och kunna ta kommandot över sin hjärna, för att sedan kunna öppna sitt hjärta. Så i januari börjar jag på bok nr 2 som ska handla om hjärtats intelligens och hur du kan connecta med ditt eget hjärta. Så många klienter säger till mig att de logiskt förstår att de inte behöver vara rädda för vissa saker, de förstår att de kan klara av saker, de förstår att de är bra – men de känner det inte. Intellektuell kunskap löser alltså INTE problemet. Det är först när du känner att du är bra, känner att du är trygg, känner att du kan, som den riktiga förändringen sker. För det behöver du kontakt med ditt hjärta. Ditt hjärta behöver förstå. Många av oss har stängt våra hjärtan på grund av de smällar vi har fått i livet. Men nu är det dags att öppna hjärtat och börja känna, inte bara veta uppe i huvudet. 

Så just nu plöjer jag filosofiska böcker och mystiska filmer på löpande band. Min favorit när jag vill ha inspiration och nå mitt hjärta är just nu underbara Mei-lan Maurits. Hon får mitt hjärta att öppnas direkt. För någon vecka sedan gav hon ut sitt album Illumination med sånger som fungerar som minimeditationer och varje sång har sin egen specifika intention.

TACK 2019!


Detta har varit ett resande år - EnglandFrankrike tre gångerKorfuPeruMaltaMexikoSpanien och Surflogiet på Gotland. Resorna har hjälpt mig att utveckla nya sidor hos mig själv, komma mer i kontakt med mitt hjärta och ta med mig ny kunskap hem till er. Årets starkaste upplevelse fick jag i Anderna i Peru. I det urgamla måntemplet Killarumliyoq kände jag hur en blixt slog ned i hjärtat och jag föll nästan ihop på marken. Den upplevelsen har gjort att min nya bok känns ännu viktigare, eftersom jag verkligen vill unna alla människor att leva mer i sitt hjärta.


2019 var också året jag vann European Enterprise Award 2019 - Recognised Leader in Mental Health Training Services. Det är en stor ära att få ett så stort erkännande och att jag anses vara en spjutspets i Europa inom mental hälsa. 
 

20-20-VISION


Du har säkert hört talas om 20/20 vision hos optikern. En 20/20 syn betyder att du kan se en viss rad på syntavlan med ett avstånd på 20 fot. Du har då en normal syn, eller en så kallad perfekt syn.

2020 är året för kristallklara visioner. Att veta vad du vill och agera för att bygga det liv du önskar. Att släppa gamla begränsningar och stå i din egen power och förverkliga din potential. Precis det min bok handlar om. 

Själv går jag inte igång så mycket på mål längre. Istället följer jag energin, nyfikenheten och möjligheterna och ser vart det leder mig. En ledstjärna eller vision är dock något jag alltid sätter för året, för att hålla mig på banan. Min vision för 2020 är att följa hjärtat. 

Rent praktiskt blir de skrivande, börja göra Instagram-videos kring personlig utveckling och givetvis att resa. I år blir det England, Frankrike, Nederländerna, Skottland, Irland, Portugal och Egypten. Än så länge...

Vad vill du förverkliga 2020? Vad är din vision? Vad säger ditt hjärta?

Julgodis för HJÄRTAT
Att ge aktiverar ditt hjärta. Så varför inte ge en julklapp till någon som verkligen behöver. Det behöver inte vara pengar, det kan vara ett samtal, en kram, en komplimang. Det viktiga är att du ger med hjärtat! 

Jag önskar dig ett fantastiskt 2020! 

It shall be!
Karin

Visa hela inlägget »







 

I november släpper jag min bok MINDHACKING för rebeller (eller för dig som vill bli en…). Du får du förståelse för hur ditt undermedvetna Matrix fungerar och hur du kan hacka din egen programmering och undanröja hinder som ligger i vägen för att du ska stå i POWER och FRIHET. Boken innehåller en mängd lättillgängliga och praktiska #mindhacks för att skapa snabba och djupgående förändringar.

Här får du en första sneak peak på ett effektivt #mindhack.

TRYCK PÅ PAUSKNAPPEN
Få människor har lärt sig att hantera sina känslor. Vi får höra att vi ska lugna ner oss, kontrollera oss, slappna av eller sluta upp med det vi gör. Sällan får vi lära oss hur vi kan göra rent praktiskt. Allt som sker inne i oss är biokemi, även känslor. Ibland kan det räcka med att vi är 5 minuter försenade eller att vi spiller ut kaffet, för att vi ska rubba våra känslor och därmed vår biokemi. Visste du att ett känslotillstånd endast varar i 90 sekunder? När något händer som påverkar oss startar en 90-sekunders process i kroppen. Stresshormonet kortisol börjar spruta i vårt system, känslorna översköljer oss och kroppen hamnar i beredskapsläge. Det spännande är att efter dessa 90 sekunder är det ett val om vi stannar kvar i den emotionella loopen eller inte. Vi kan antingen fortsätta cykeln eller skifta vårt fokus till en mer positiv tankeprocess. Du kan alltså betrakta och uppleva processen, för att sedan bevittna hur den försvinner. Det är fascinerande. Om du efter 90 sekunder fortsätter att känna ilska, rädsla, besvikelse, oro och så vidare, behöver du kika på dina tankar som stimulerar kretsarna i hjärnan och skapar din reaktion om och om igen.
 
Kroppen förvarnar dig innan vågen av känslor kommer. Hur reagerar din kropp? Blir du röd? Slår hjärtat snabbare? Börjar händerna darra? Får du en knut i magen? Blir du rastlös? Studier visar att din kropp kan uppleva känslor långt innan din hjärna förstår vad det är som händer. Det gäller alltså att lägga märke till förändringarna i din kropp innan du blir ”kapad”. Hur upplever du känslan som är i antågande? För mig är det ett fladder precis nedanför bröstbenet. Jag blir rastlös och vill röra på mig.
 
Det är nu du ska trycka på pausknappen, ta kontroll över känslorna och lugna ner kroppen de första 90 sekunderna. Effektivast är att aktivera vagusnerven, kroppens längsta nerv, som egentligen består av två separata nervbanor som löper från hjärnstammen och till tarmen, och som binder samman hjärnan med alla viktiga organ i kroppen. Vagusnerven stänger av fight and flight-funktionen och hjälper dig att återta kontrollen. Det gör du genom att röra på dig, andas djupt och långsamt, få massage, meditera eller ta en kalldusch. Här kommer några hacks som du kan ta till i 90 sekunder, när kortisolet rusar runt i kroppen.
 

  • Andas djupt och långsamt. Andas in och räkna till 5, andas ut och räkna till 5. När vi andas skapar vi ett utrymme för processen. Vi kan lättare nå och förstå våra känslor och låta dem ebba ut, innan vi skapar en respons.
  • Var medveten om vad du känner, men ge inte efter för känslorna. Räkna till 90 och påminn dig själv om att du har ett val.
  • Rör på dig. Res dig upp ur stolen. Ta en promenad.
  • Skölj ansiktet, halsen eller nacken med kallt vatten.
  • Visualisera. Vilket resultat vill du ha och hur vill du må? Engagera hela hjärnan genom att aktivera alla sinnen. Vad ser, hör, känner, doftar och smakar du?

 
Prova dig fram för att hitta vad som fungerar för dig. Vad kan du göra de första 90 sekunderna för att hantera din stressrespons? Kan du känna igen den här stressreaktionen från din barndom? Behöver du bli lika stressad idag?
 
Det viktiga är att du styr processen fram till explosionen, för när du väl exploderar är det väldigt svårt att styra känslorna. Använd pausknappen, ta ett djupt andetag och låt känslorna göra sitt i 90 sekunder.
 
Efter varje tanke kommer en ny tanke, och ännu en, och en ny. Om du väljer att tänka positiva tankar, efter att du har lugnat ner din kropp, tar det faktiskt mindre än 45 sekunder att dirigera om tanken till något positivt, om du gör det aktivt. Ändra riktningen på din tanke i 45 sekunder, så kan du bryta både känslor och beteenden.

Visa hela inlägget »

För några år sedan lyssnade jag på Wim Hof, the Iceman, i New York. En spännande och originell man. Efter sin frus tragiska självmord i ung ålder, vilket lämnade honom ensam med 4 barn, föll Wim ner i djup depression. Wim började utforska hur han kunde stärka sitt mindset och ta sig ur sin depression. Han insåg att om han kunde bemästra kyla och sin kropp, kunde han också bemästra sitt sinne. Idag är han världsberömd för sina kalla bad och sina andningsövningar för att träna kroppen och psyket att klara av påfrestningar. Eller vad sägs om 26 världsrekord och att klara av att stanna i iskallt vatten i över 1 timme. 

Själv har jag börjat i en något mindre skala. Varje morgon duschar jag omväxlande varmt och kallt i 5 minuter. Först ut var rumpan, sedan ett ben, en arm och till slut den känsliga bröstkorgen. Idag älskar jag mina kalla morgonduschar. Jag presterar bättre under hela dagen. Jag kör 20 sekunder kallt, följt av 10 sekunder varmt. Detta upprepar jag under 10 rundor, totalt 5 minuter. Börja med att köra 5 sekunder kallt och 10 sekunder varmt och öka tiden med kallt vatten efter hand. Det kalla vattnet behöver inte vara iskallt, det räcker med 12 grader C. 

Är du en riktig maximerare duschar du kallt samtidigt som du sjunger högt, djupandas och tänker tacksamma tankar. Då klämmer du in flera bra saker på en gång. :)


Duscha kallt har en rad fördelar: 
- Starkare immunförsvar
- Färre inflammationer
- Du blir gladare
- Du blir mentalt tuffare
- Du får en tuffare kropp med möjlighet att klara påfrestningar bättre
- Du vaknar snabbare och känner sig fräschare
- Du klarar stress bättre
- Lägre blodsocker
- Mindre matcravings
- Bättre binjurefunktion
- Bättre sköldkörtelfunktion
- Bättre sömnkvalitet
- Ökad smärttolerans
- Ökad fettförbränning
- Ökad motivation
 

Wim har testat de flesta gränser som finns kring kyla och många forskare följer honom med stort intresse. Idag samarbetar han med flera forskare för att hitta lösningar till vår ohälsa. Det bästa med Wim Hof tycker jag är hans inställning till det han gör – "What I do, anybody can do".



<3 Karin  
 


Mentala trick för att bli urstark
Wim Hof, The Iceman, har 26 världsrekord. Han har bestigit nästan hela Mount Everest i endast shorts och skor. Han har varit nedsänkt i is i 1 timme, 13 minuter och 48 sekunder. Lär dig hur du kan nå hans mentala styrka.
 

Visa hela inlägget »

Vill du vara med på resan med den nya hälsotrenden?
 
Palmer Friskvård och Nordea återupptar sin succé med kvinnligt nätverk, denna gången väljer vi mental styrka som tema. Hur kan vi lära oss och hur kan vi träna vår förmåga att leverera på topp både inom våra arbeten men också på vår fritid? Hur får vi in oss själva i detta livspussel?

Med inspiration från bland annat USA så ser vi att den nya trenden inom hälsa är stressmanagement. Med redskap såsom yoga, mindfulness, meditation och biofeedback kan vi träna vår förmåga att balansera krav och måsten i våra liv.

Nätverket är designat för dig, kvinna mitt i livet, som vill hitta balans och välbefinnande både för själen & plånboken. Följ med Palmer Friskvård och Nordea på en resa med insikt och nya lärdomar om dig själv och hur du fungerar. Du kommer bland annat få göra ett livsstilstest (värde 2 000 kr) som visar dina fysiologiska reaktioner på stress och återhämtning, samt möta toppföreläsare som berättar om och låter dig prova på olika tekniker för ett mer välbalanserat liv.

Vi ses under 5 träffar där vi inleder med föreläsning och/eller en upplevelse. Nordea kommer vid varje tillfälle leverera aktuell marknadsinformation och det finns möjlighet för nätverkande och presentation av dig själv och ditt företag, för dig som önskar. Under kvällen bjuds du på något hälsosamt och energigivande att äta.

VAR?                    Palmer Friskvård, Beritta Gurrisgatan 13
NÄR?                   Torsdagar klockan 17.15–19.15
                              28 februari, 28 mars, 25 april, 23 maj & 13 juni
KOSTNAD?         2 500 kr för hela våren
ANMÄLAN?        anna-mia@palmerfriskvard.se
                              Senast 7 februari, begränsat antal platser.

Den 28 mars får du träffa mig Karin Tydén och lära dig en massa Jedi Tricks för att maximera din potential. 

Visa hela inlägget »