A PIECE OF MY MIND.

2018 > 04



(tips från Eric Edmeades)

Det här lilla tricket har hjälpt mig mycket. Gjort mig mer produktiv, minskat min stress och faktiskt stärkt mitt självförtroende. Det är ett superenkelt men väldigt effektivt uppgiftshanteringssystem, som jag började använda när jag upptäckte något om mig själv som jag tyckte var lite pinsamt, tills jag upptäckte hur många som gör det. Kanske till och med du?

Tidigare brukade jag ha en låååång to-do-lista i min almanacka. Så fort jag gjort något, så bockade jag av det på listan. Ju fler saker jag bockade av, desto bättre mådde jag. Ibland kom jag på mig själv att jag gjorde något som INTE stod på listan, men som verkade viktigt just då. Då adderade jag det på listan och sedan bockade jag av det. ✔︎

Känner du någon som gör det? Kanske du känner dem väldigt väl. :)

Vet du varför vi gör detta? För det känns bra.

Med andra ord, genom att addera till din lista och sedan bocka av det, så lurar du kroppen att frigöra må-bra-hormoner. Så alltså behövde jag en liten dos av må-bra-känslor ganska ofta under dagen. Det här fick mig att inse 2 saker:

  1. Jag behövde hitta andra saker som fick mig att må bra. Att bocka av en to-do-lista och må bra av det är ju lite knäppt.
  2. Jag kanske kunde använda detta för att hacka min produktivitet.

Så jag hittade ett sätt att hantera min to-do-lista som förändrade hur jag gjorde saker och fick mig att må mycket bättre. Jag skapade helt enkelt en not-to-do-lista.

 
Så här gör du
Låt oss säga att du har 10 saker som du behöver göra idag, men du gör bara 6 av dem. Hur mår du? Om du är lik mig, så känns det inte så bra. Kanske du känner dig lite frustrerad eller att din dag inte var så produktiv. Dessa känslor kan sedan sätta stämningen för hela din kväll, din sömn och även när du öppnar almanackan nästa dag för att börja om igen.

Tänk om du istället tar dina 10 saker och prioriterar dem som 2 listor:

  1. En lista med saker som du kommer att göra idag, oavsett vad som händer.
  2. En lista med saker som du inte ska göra, som du inte behöver göra idag (en not-to-do-lista).


Tänk dig nu att du till exempel har 5 saker på varje lista och du lyckas göra 6 saker, alla sakerna från dagens att-göra-lista och 1 sak från inte-idag-listan. Hur känns det? Nöjd? Stolt? Lugnare? Hur tror du detta påverkar din kväll? Hur du är med dina vänner och familj? Hur du sover? Ditt självförtroende? Hur tror du det känns nästa dag när du öppnar almanackan och vet att en sak är redan gjord?

Om det här känns för enkelt, så tänk på varför så många människor (inklusive jag) adderar saker de redan gjort på sin to-do-lista för att sedan kunna bocka av dem. För att det känns väldigt bra. Och ju bättre vi mår, desto mer produktiva blir vi. Så den här not-to-do-listan kan ändra hur du känner inför dina uppgifter, din dag, ditt jobb och dig själv.

Lyft listan ytterligare en nivå
Jag fick tipset att lägga till ytterligare en lista och den listan ändrade mitt liv väldigt mycket. Det hjälpte mig att känna mig mindre överväldigad av allt jag skulle göra, men ibland inte visste hur. Listan innehåller saker som jag vill att universum på något sätt ska hjälpa mig att hantera. Detta är listan för saker som du inte vill addera på någon to-do-lista, men som du behöver ha koll på. Om du inte skriver ner dessa saker, så kanske du håller koll på dem genom att oroa dig. Det var i alla fall vad jag gjorde. Och eftersom oro är en konstig kombination av oro kring saken och oron över att komma ihåg saken, så är den här listan jättebra.

Den här listan är magisk för mig. Sakerna på listan tar oftast hand om sig själv på något underligt sätt. Omständigheter ändras, de rätta människorna dyker upp, en ny idé poppar upp i huvudet. Hur det händer, så får jag hjälp av ”universum” att hantera sakerna på listan. Mindre oro, mer lugn, mer tid och mer glädje är resultatet för mig.

Så skapa 3 listor:

  1. To-do-lista (det du ska/kommer att göra idag, oavsett vad som händer)
  2. Not-to-do-lista (det du inte ska/inte behöver göra idag)
  3. Universum-lista (det som du vill ha hjälp med från universum)

 
Månadens nyhetsbrev skickat. Check  ✔︎
 
Lycka till!

 
<3 Karin

Källa: Eric Edmeades

Visa hela inlägget »