A PIECE OF MY MIND.

2014 > 09

Jag är nog inte människan med de grönaste fingrarna, snarare ungkarlsvattning och plock av något enstaka blad ibland. Idag rensade jag bort allt skröfs på blommorna, duschade och pysslade om dem. Jag tror faktiskt att de gillade det. Blev inspirerad att köpa fler blommor och faktiskt pyssla om dem lite bättre. 


Vad rensar du idag? 

Visa hela inlägget »

Att säga till en fighter att pusha mer, är som att säga till en person med översträckta knän att sträcka ut benen ordentligt.  En duktig tränare ser under en träningsklass vem som har översträckta knän och instruerar den personen att inte sträcka fullt ut, utan behålla en mjukhet i knäna.

Min eminenta yogalärare Juan Carlos fick mig att rensa bort fightern i en timme och istället för att pusha – ge efter, slappna av och bara följa andningen. Vilket annorlunda yogapass det blev. Mer i harmoni med min kropp. Så nu har jag ytterligare ett område där det känns bättre att ge efter och följa, istället för att pusha.

Vad har du rensat idag?

Visa hela inlägget »

Att städa ett förråd är väldigt tråkigt, så jag tar istället en sak i taget och använder resten av tiden till att gå ut i det vackra vädret och njuta. För vem säger att man måste städa hela förrådet på en gång? 

Ikea's vilfåtölj Karlskrona bortskänkes. Hämtas i centrala Malmö. 

Vad rensar du idag? 

Visa hela inlägget »

Idag rensade jag bort den inre kritikern, genom att lita på att personen som sa till mig att det lät jättebra, vet vad han talar om. Och så rensade jag bort en del av kontrollbehovet genom att inte ge superdetaljerade instruktioner, av oro att det ska bli fel, och lita på att han gör sitt jobb fantastiskt bra. Vilket jag vet att han gör. 

Vad rensar du? 

Visa hela inlägget »

Hypnosen är oslagbar för att snabbt bygga en bättre självkänsla. Senaste veckorna har jag haft otroligt många klienter som vill bygga upp sin självkänsla. En del i en god självkänsla är att inse att bara för att du ibland gör fel, betyder det inte att det är fel på dig som person. Så när du känner dig dålig, tråkig, dum, så betyder det att du har blandat ihop det du gör/gjort med den du är. 

Du kan komma för sent till ett möte. Kanske inte så bra, men det gör dig inte till en dålig människa. Du kanske utövar en sport som andra tycker är skittråkig, men det betyder inte att du är en tråkig människa. Du kanske inte förstår en arbetsuppgift, det betyder inte att du är dum.

Det finns alltid ett annat sätt att se på saker och ting. 

Om du kommer för sent till ett möte, så kan det bero på trafikstockning, eller att din 4-åring inte ville klä på sig tillräckligt fort, eller att du är lite väl optimistisk med tiden. Du är kanske till och med BRA som inte vill göra vansinnesomkörningar för att komma i tid. Du är kanske BRA som inte vill stressa ihjäl din 4-åring som just den dagen inte är på sitt bästa humör. Det är kanske BRA att du är optimistisk och tänker att allt löser sig. Du har ett positivt tänk. 

Om någon tycker din sport är skittråkig, så är det bara en uppfattning om själva sporten. Kanske personen aldrig ens har provat. Om du inte förstår din arbetsuppgift, så kanske det beror på att chefen inte förklarat den tillräckligt bra, du har inte tillräckligt med information. 

Vår självkänsla gröps ur när vi blandar ihop det vi gör/inte gör, med den vi är. Vi tror att om vi inte gör saker tillräckligt bra eller på rätt sätt, antingen utifrån andras tyckande eller en egen måttstock om vad vi borde eller inte borde göra, då är vi inte bra som personer. 

Personligen tycker jag det är viktigt att stå vid sitt ord. Det gör att jag ibland gör saker jag inte vill, för jag har lovat. Jag vill inte vara en "dålig person" som inte håller sitt löfte. Just nu har jag lovat alla att jag skulle rensa varje dag, i 30 dagar. Idag har jag ingen lust att rensa. Dilemma! Nej, faktiskt inte. Jag skiter i att rensa idag. Jag tar fredag. Och jag är fantastisk ändå. Och kom just på att jag rensade bort en mental blockering haha….

Vad rensar du idag?  

 

Visa hela inlägget »

Jag har ett stash. Två lådor med skönhetsprodukter av olika slag. Produkter jag fått i present, vunnit, köpt billigt….. Förmår aldrig att slänga dem. De är ”bra att ha” grejer. 

Passade på att läsa lite om samlartvång (vilket jag inte har om ni undrar. :))

Enligt Volen Ivanov, psykolog och som skriver sin doktorsavhandling om sjukligt samlande, så skiljer man på samlartvång och sjukligt samlande. Samlartvång är när högarna är mindre och man inte har någon lust kopplad till att skaffa sakerna. Patologiskt eller sjukligt samlande är när hela hemmet är belamrat och man känner en lust att skaffa alla sakerna. 

Samlartvång är knutet till rädslan att något viktigt kan gå förlorat om man slänger sakerna. Lite av det känner jag inför att länga skönhetsprodukterna. De kan ju vara jättebra att ha vid något tillfälle. Det kan komma ett tillfälle när jag verkligen behöver dem. Faktiskt! Fast det inträffar sällan eller aldrig, utan istället får jag bara slänga produkterna när de blir för gamla. 

Så idag gör jag upp med min inre skönhetsproduktsamlare och rensar lagret och har bara det nödvändigaste kvar, saker jag faktiskt använder regelbundet. 

Vad rensar du idag?

Visa hela inlägget »

Rensa behöver inte bara betyda att göra sig av med saker. Idag startade jag en inre rensning. Det blir en 3 veckorskur med Holistic UltraDetox och UltraBalans, rekommenderad av Sanna Ehdin.

  • UltraDetox är en ört- och fiberdrink för avgiftning och utrensning, med 35 effektiva örter som effektivt renar tarmar, lever, njurar, lungor och hud.
  • UltraBalans är kapslar med tio olika örter som renar tarmen, balanserar tarmfloran, avlastar levern och motverkar svullen mage.

Så här gör du
UltraDetox – 2 teskeder i minst 3 dl vatten eller juice, två gånger per dag under tre till sex veckor. Tas mellan måltider.
UltraBalans – 2 kapslar, två gånger per dag under tre till sex veckor. Tas mellan måltider.

Vad rensar du idag? 

Visa hela inlägget »

Jag har alltid haft en idé att man ska läsa färdigt en bok. Det gör att en del böcker tar väldigt lång tid att tröska sig igenom. För några månader sedan fick jag en uppenbarelse när jag lyssnade på Robin Sharma. Så här sade han om böcker:

Läs inte ut alla böcker du påbörjar
”Som Francis Bacon sade: Somliga böcker bör man blott smaka på, andra sluka hela, och några få tugga och smälta; det vill säga, somliga böcker bör man endast läsa delvis, andra visserligen läsa, men utan större intresse, och några få bör läsas i sin helhet, och med iver och uppmärksamhet.

Om du har läst de tre första kapitlen i en bok och inte tycker att du har fått lära dig något speciellt eller om boken inte har fångat ditt intresse, ska du göra dig själv en tjänst: lägg undan boken och utnyttja tiden till något bättre (t.ex. att läsa nästa bok i högen).”


Gissa om jag behövde höra det. Idag skickar jag tillbaka böcker som folk lånat ut till mig, men som jag av någon anledning inte kan ta mig igenom. Wow, vad det känns bra!

Vad rensar du idag?

Visa hela inlägget »
















 


Under hela 2014 har jag rensat, både i mig själv och i min omgivning. Blockeringar, människor, situationer, saker.... Från och med idag (måndag 22/9) tänker jag intensifiera det. Varje dag, under en månad, tänker jag aktivt rensa bort en "sak" som inte längre fyller en positiv funktion i mitt liv och/eller som blockerar mig. "Sak" kan vara precis vad som helst. Det kan vara en fysisk sak som du slänger eller skänker bort, det kan vara att ta sig förbi en blockering som t.ex. rädsla, att avsluta en dålig relation, ta bort något som stjäler tid osv. 

Jag känner starkt att detta är något jag ska göra just precis nu och syftet är att frigöra TID och ENERGI till LIVET. Jag kommer att lägga ut varje dag vad jag har gjort för att inspirera dig att haka på och rensa ut. Vem hakar på projektet RENSA I RÖRAN? All pepp är välkommet och bästa peppet för mig är när du också gör något. 

Idag är första dagen på min RENSA I RÖRAN månad. Jag började fundera redan i helgen på vad jag skulle rensa ut allra först. Direkt kom jag att tänka på Instagram. I samma stund som jag tänkte på att ta bort Insta, så väcktes det en ambivalens. Skulle jag eller skulle jag inte. Det var rätt intressant att lägga märke till hur jag velade fram och tillbaka en hel helg. Ska eller inte ska. Vad var de som väckte denna ambivalens? Jag började ställa frågor till mig själv.

  • Tittar jag mycket på Instaflödet? Nej.
  • Uppdaterar jag själv ofta? Nej.
  • Är det viktigt med likes och kommentarerna? Egentligen inte.
  • Stjäl det tid? Egentligen inte, för jag är inte där så ofta.
  • Stjäl det energi? Ja! Varför? För att det inte tillför mig något och ändå har jag det. Den känns som en belastning av något slag.


Jag funderade vidare. Jag brukar ofta se om jag kan hitta intentionen bakom varför jag gör eller inte gör saker. Så vad var intentionen med att ha Instagram? Ingen, tänkte jag först. Men då är det ju bara att stänga ner kontot. Nja….. ambivalensen ville inte släppa.

En av mina Stockholmsklienter igår gav mig ledtråden. Vi jobbade med hennes självkänsla och vi kom på att hon hade svårt att skilja på sak och person. Exempel: Hon gillade att titta på Formel 1. Om någon sa till henne ”hur kan du titta på Formel 1, det som är så tråkigt”, upplevde hon det som kritik mot henne personligen. Hur kunde hon vara så tråkig? Hon måste ju vara tråkig, eftersom hon såg på en tråkig sport.

Detta träffade en nerv hos mig. Jag vill vara en person som ligger i framkant, som hänger med, som tar till sig nya saker, som utvecklas. För vem vill vara ute, tråkig? Om man är på Insta hänger man med, är tydligen min sanning. Jag kommer ihåg för många år sedan när Facebook var nytt. En arbetskamrat frågade mig med höjda ögonbryn: Har du inte FB? Och just de där höjda ögonbrynen tror jag gav mig en signal att jag inte hängde med eller låg i framkant. Givetvis hade jag FB några dagar senare. Idag känner jag att FB fyller en bra funktion i mitt liv, det ger mig möjlighet att hålla kontakten med folk, sprida kunskap, interagera och lära mig.

Intentionen med Insta har varit att känna att jag hänger med, tar till mig nya saker, utvecklas. Jag bekräftar min tro om mig själv. Istället väljer jag nu att se att jag hänger med och utvecklas som människa hela tiden, oavsett om jag tar till mig alla nyheter eller inte. Så hejdå Instagram. För tillfället eller för alltid vet jag inte, men i alla fall just nu.

(PS. Nu säger jag inte att det är dåligt att vara på Instagram, men just för mig var det inte rätt just nu.)

Vad rensar du idag? 

Visa hela inlägget »

Precis som fysiska lagar finns det mentala lagar. När det kommer till vårt sinne och då framför allt vårt undermedvetna sinne, är en av de viktigaste mentala lagarna ”lagen om motsatt effekt”.

Lagen om motsatt effekt fungerar så här: ju större medveten ansträngning, desto mindre undermedveten respons. Eller så här: när viljan (medvetna sinnet) och fantasin (undermedvetna sinnet) är i konflikt, så vinner alltid fantasin. Exempel: Du ska hålla en presentation för dina kollegor på jobbet och detta är inte din styrka. Din medvetna logik säger att det inte är något att oroa sig för och din viljestyrka gör att du ställer dig upp och genomför din presentation, men samtidigt säger ditt undermedvetna med sin fantasi att något kan gå fel och i värsta fall målar ditt undermedvetna upp alla möjliga hemska scenarier. Känslorna drar iväg med dig och du vill helst bara försvinna ner i ett hål i golvet. Den undermedvetna fantasin om vad som kan hända har helt enkelt kidnappat den medvetna logiken.

Det undermedvetna sinnet är mycket kraftfullare än det medvetna sinnet och det undermedvetna är dessutom din ”inre beskyddare”. Det undermedvetna sinnets primära funktion är att förhindra att du far illa och det undermedvetna lär sig och kommer ihåg regler och beteenden för att du inte ska bli skadad. Dessa regler och beteenden har skapats utifrån hur du emotionellt har reagerat på händelser tidigare i livet, oftast i barndomen. Varje situation som påminner det undermedvetna sinnet om barndomshändelsen behandlas utifrån den regel som skapades vid just det tillfället. Denna regel förstärks sedan och blir en vana, någonting du bara gör automatiskt utan att tänka.

Lagen om motsatt effekt betyder att vid varje medvetet försök från din sida att vilja ändra en vana, blir det undermedvetna sinnets automatiska respons att göra våldsamt motstånd, för det skulle innebära att överge ”regeln” som det undermedvetna lärt sig. Eftersom det undermedvetna vill skydda dig så vill det inte överge regeln, för då finns risken att du ”blir skadad”. Så när du försöker att ändra den automatiska responsen, den inbitna vanan, ser det undermedvetna sinnet det som en attack och gör motstånd. Detta är lagen om motsatt effekt.

Varje klient som kommer till mig har ett undermedvetet problem. Om problemet hade suttit i det medvetna sinnet skulle personen bara bestämt sig för att ändra på förutsättningarna och löst problemet för länge sedan. Personen kanske medvetet vill/vill sluta göra något, men det undermedvetna har en helt annan agenda. Detta har ofta pågått i många år och personen tror att om han/hon bara försöker mer, skulle han/hon kunna ändra det. Men ju mer personen försöker, desto mer envist blir problemet. Många klienter är extremt frustrerade att de inte kan kontrollera problemet och komma framåt på ren vilja, men det är exakt så lagen om motsatt effekt fungerar. Ett bra exempel på detta är när du har insomningsproblem. Sömn är helt och hållet en undermedveten process och när du säger till dig själv att du måste sova och kämpar för att somna, så blir det exakt motsatt effekt. Ju mer du försöker, desto vaknare blir du.

Lagen om motsatt effekt har också en stor inverkan på vad vi säger till oss själva och det är viktigt att veta att vad vi än säger till oss själva – måste/borde göra, känna eller tänka alternativt borde inte/får inte göra, känna eller tänka – så uppstår motsatsen. Jag måste sova, leder till att du vrider och vänder dig i sängen. Jag får inte känna mig nervös, stärker det oroliga tillståndet.

Det fantastiska med hypnos är att du kan gå förbi lagen om motsatt effekt, genom att göra kraftfulla och positiva förändringar utan kamp. Genom att skifta det undermedvetna fokuset kan du enkelt börja använda lagen om motsatt effekt på ett positivt sätt. Att använda medveten press och vilja för att skapa förändring är ofta väldigt ansträngande. Äkta förändring sker i det undermedvetna och när det motiveras på rätt sätt, kan förändringen ske med väldigt liten ansträngning. 

Välkommen till mig för effektiv coaching av ditt undermedvetna! 

Visa hela inlägget »

En del av mina klienter säger att de är avstängda, har svårt att uppleva känslor. Men om du kan känna att du är avstängd eller känslomässigt avtrubbad, då är du faktiskt medveten i just det ögonblicket och du känner något.

Tänk på det ett ögonblick. Människor som är känslomässigt avstängda är oftast inte medvetna om att de är detta. Så någon som kan spåra och uppleva sin egen känslomässiga avstängdhet, kan därmed faktiskt känna något. Jag tror att de blandar ihop känslor (vad som pågår) på ett mer upplevelsemässigt sätt med den förkroppsligade emotionella känslan av livskraft och vitalitet. De blandar ihop den emotionella energin med förmågan att känna. De kan helt enkelt inte känna i kroppen.

Jag vet att det finns en mängd olika förklaringsmodeller kring skillnaderna mellan emotioner och känslor, men just i detta fall väljer jag att definiera känslor som den medvetna upplevelsen, din förmåga att bevittna och uppleva vad som pågår inom dig. Emotioner väljer jag att definiera som hela känsloreaktionen. När du upplever dig känslomässigt avstängd så kan du bevittna fenomenet och känna avsaknaden av känslor (vilket därmed också är en känsla), men du har inte kontakt med bränslet att uttrycka dig själv. Energin och emotionen i kroppen rör sig inte så fritt som de skulle vilja. Känslan landar inte i kroppen på samma sätt.

Så om du anser att du är avstängd, så behöver du komma ifrån idén att du inte känner något och istället lära dig att komma in i en mer kroppslig energiupplevelse.

Att vara medveten om att du är avstängd, är en dörröppning att känna mer. Att känna sig avstängd är också en känsla. Du gör det alltså redan – känner. Du har en insikt, men känner det inte i kroppen än. Det är skillnad. Du är i kontakt med känsloupplevelsen, men har inte förkroppsligat den än.

På min workshop BYGG EN LYCKLIGARE HJÄRNA får du bl.a. lära dig att öva upp din hjärna och din kropp att komma mer i kontakt med positiva känslor för att må bättre.

För dig som vill djupdyka mer
Det finns många olika förklaringar på vad skillnaden är mellan känslor och emotioner. En enkel förklaring är att emotionen är hela känsloreaktionen medan känsla är den medvetna upplevelsen. Emotioner kallas de impulser som den limbiska hjärnan ger upphov till. Känslor kallas de emotioner som neocortex blir medveten om. En del menar att även om vi kan vara medvetna om våra emotioner, så når inte alla emotioner som finns i kroppen vårt medvetna sinne, emotioner är ofta kopplade till vår historia, oftast är de starkare och känns mer i kroppen. Känslor är det vi medvetet känner just i detta nu, saker vi fokuserar och tänker på och som skapar olika känslouttryck. 

Visa hela inlägget »