A PIECE OF MY MIND.

2014 > 03

 Ett sätt att komma runt problemet med att skjuta upp saker är att stärka förmågan att genomföra saker. Det bästa är att träna upp detta på ett område där du inte har problem, där du inte skjuter upp saker. Så om du till exempel skjuter upp saker på jobbet, så ska du inte börja träna på att genomföra saker just där. Är du en allmän uppskjutare, så försök hitta områden där du vet att du inte skjuter upp saker.

Finn små saker som du kan göra vid specifika tidpunkter under dagen. Ta små steg och gör det konsekvent. Välj en specifik sak, en trigger, som du gör varje dag. Till exempel gå på toaletten. Varje gång du har varit på toaletten, gör du en liten sak, till exempel en armhävning. Nästa dag gör du 2 och sedan 3….

De små sakerna du gör kan vara precis vad som helst. Det kan vara att påminna dig själv om ett lyckligt minne, skicka ett SMS till någon du tycker om, ta en frukt osv. Inte alla saker du gör behöver ökas på som till exempel med armhävningen.

Det viktiga är att du skapar små lyckliga vanor som görs efter triggers som du ändå gör varje dag. När du har gjort denna lilla sak (ska inte ta mer än 5 minuter), beröm dig själv på ett bra sätt.

På detta sätt tränar du muskeln eller förmågan att genomföra saker, och efter ett tag kommer detta att ske mer naturligt även inom andra områden.

Eller som jag brukar säga. ”Börja med något så litet att du föraktar det, men gör det konsekvent. Det leder till framgång.”

Visa hela inlägget »





Det finns ett nätverk av neuroner i vår hjärna som fungerar som små datorer och bearbetar all information som kommer in. Men visste du att vi också har neurala processorer runt hjärtat och våra tarmar, som bearbetar information på väldigt komplexa sätt. Dessa informationsprocessorer som finns i våra interna organ i kroppen är inte rationella eller logiska. Men de bearbetar information och skickar sedan signaler från kroppen, via ryggmärgen och upp till vår hjärna. Dessa signaler skapar sedan en känsla och en reaktion.

Den information som skickas från de neurala processorerna runt hjärtat och våra tarmar, brukar vi kalla för magkänsla eller att vi känner i hjärtat vad vi ska eller inte ska göra, vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt, tryggt eller osäkert.

Ofta är dessa känslor viktiga att lyssna på, eftersom kroppen är vis. Men ibland kan det vara bra att analysera känslan innan vi agerar.

Om du till exempel har blivit biten av en hund eller nedslagen av en skäggig man någon gång, varje gång du sedan ser en hund eller en skäggig man gå förbi kommer din magkänsla att säga ”NEJ, FARLIGT, BORT HÄRIFRÅN”. Denna negativa känsla är baserad på en tidigare traumatisk händelse. Det är kanske inte realistiskt att bli rädd för hundar och skäggiga män varje gång, eftersom inte alla hundar och skäggiga män är farliga. Här behöver du tänka efter om situationen är farlig för dig just nu och inte bara reagera per automatik.  

Visa hela inlägget »



.
.
.

I och med Eurovision Song Contest i Köpenhamn startar en ny del i min verksamhet. Ibland vill mina klienter under en begränsad tid ha exklusiv tillgång till mig som sin personliga mentala tränare. Jag erbjuder då strategisk coaching, hypnos, effektiva verktyg och filosofiska samtal utifrån dina skräddarsydda önskemål.  Jag står till förfogande när du behöver det och där du befinner dig geografiskt. Det kan vara i din hemmamiljö, i en inspirerande bortamiljö, eller när du är på resande fot.

​Kontakta mig för vidare dialog.

Visa hela inlägget »

Det finns fyra nivåer eller dimensioner av emotionell och spirituell utveckling när det handlar om hur vi människor relaterar till varandra. De fyra nivåerna är som en spiral där vi hela tiden rör oss mellan nivåerna. Målet är att inte fastna på någon nivå.

Behovet av att dominera och ha kontroll
Den första nivån är behovet av att kontrollera omgivningen och sitt eget liv. Detta är den lägsta nivån i den emotionella och andliga utvecklingen, där människor mest är intresserade av att dominera och ha makt över andra. Makten används för att få en personlig fördel och man är mest motiverad av att tillfredsställa själviska behov. Relationerna är oftast exploaterande. Den drivande känslan här är rädsla. Typiska problem på denna nivå är vissa former av drogmissbruk, beteendeproblem och bisarra beteenden.

Behovet av att bli älskad
Andra nivån är behovet av att vara älskad av betydelsefulla personer i sitt liv. På denna nivå är personen mest fokuserad på att bli omhändertagen och älskad. Personen är dock fortfarande ganska självisk och fokuserad på sig själv. Den drivande känslan bakom är längtan.

Önskan att bli älskad och uppskattad kan plocka fram våra bästa kvaliteter, men kan också skapa själviskhet. Rivalitet och våldsamt beteende kan baseras på önskan att bli favoriserad. Ett barn kan till exempel vara ”besvärligt” för att få uppmärksamhet. Självskadebeteenden kan också vara ett sätt att få uppmärksamhet. En person kan utveckla ett negativt symtom i hopp om att framkalla oro hos sin partner.

På den här nivån verkar det som om personens behov aldrig blir tillfredsställt, det finns alltid frustration och relationen till andra karaktäriseras ofta av orimliga krav och kritik. Många som är fast på denna nivå upplever depression, oro, fobier, ätstörningar och ensamhet.

Behovet att älska och skydda andra
På den tredje nivån är det största behovet att ge kärlek och skydda andra. Att älska och skydda andra kan framkalla våra bästa kvaliteter av medkänsla, hängivenhet, generositet och godhet. Men det kan också framkalla intrång, habegär, dominans och våld och rättfärdigas ofta att det sker i kärlekens namn. Föräldern som straffar sitt barn för ”barnets eget bästa”, älskaren som dominerar för att skydda, läraren som kritiserar för att lära ut det rätta.

En person som känner sig maktlös i att ge kärlek och skydd kan använda indirekta medel för att visa att han/hon bryr sig. Ett barn kan distrahera en förälder från dennes problem, genom att utveckla orealistiska rädslor eller genom att uppföra sig bråkigt.  Föräldern får då en paus från sitt eget problem för att ta hand om barnet. Genom att barnet ordnar denna paus, erbjuder barnet kärlek och skydd till föräldern. Men denna kärlek sker på bekostnad av barnets välmående och hindrar barnets egen möjlighet att utvecklas positivt. På denna nivå är den främsta drivkraften förtvivlan. Personen kan bli desperat av frustration av att inte kunna ge tillräckligt med kärlek och skydd till sina nära och kära. Överdriven oro över att ge kärlek och skydd kan leda till besatta tankar, skuld och våld både mot sig själv och andra.

Behovet av ånger och förlåtelse
På fjärde nivån finns möjligheten för ånger och att förlåta de som gjort oss illa. Alla gör misstag, medvetet eller omedvetet så gör vi andra illa ibland. Och alla har vi någon gång blivit sårade. Att kunna ångra det vi gjort fel och förlåta de som gjort oss illa är den högsta emotionella och andliga nivån. Men när vi fastnar här, kan vi uppleva sorg, isolering och den drivande känslan är skam. Här behöver personen ledas tillbaka till den första nivån och behovet att kontrollera sitt eget liv och omgivning, istället för att vara överdrivet fokuserad på skada som har uppstått i det förflutna.

Det finns alltså inte en nivå som är bättre än någon annan, meningen är att vi ska röra oss mellan nivåerna och inte fastna på någon av dem. Vi behöver alla nivåerna vid olika tillfällen i våra liv och i olika stora doser.

Visa hela inlägget »

Under april månad för några år sedan deltog jag i en amerikansk kampanj för vardagsgodheter. Med vardagsnära goda gärningar samlade i en kortlek om 26 kort, antog jag utmaningen att bli den första altruistiska agenten i världen som gjorde alla korten i rad och på 26 dagar. Drivkraften var att göra saker med hjärtat och uppdraget var ett sätt för mig att ”walk the talk”.

Tusentals människor följde mitt gerillauppdrag! All uppmuntran från omgivningen och glada reaktioner från mottagarna över mina små vardagsgodheter skapade en glädje som var själsligen upplyftande.

Nu har jag beslutat mig för att göra om uppdraget med start 1 april i år. 30 dagars God Karma. Det kan vara att under en dag hålla upp dörren åt andra, betala någons lunch eller att på ett oväntat ställe lämna en uppmuntrande lapp till någon man gillar. Du behöver inte göra alla vardagsgodheterna med mig, gör de som känns rätt och möjliga för dig.

Hänger du på att bli en godhetsagent?

Visa hela inlägget »