A PIECE OF MY MIND.

2013 > 01

Århus Universitetssjukhus startar nu ett projekt med förlossningshypnos. Alla förstföderskor i graviditetsvecka 29 får erbjudandet att lära sig självhypnos. Projektet kommer att visa om hypnos kan komplettera eller ersätta medicinsk smärtlindring under förlossningen. Det är svårt att ge smärtlindring vid förlossningar, eftersom medicinen kan påverka barnet. Därför kan hypnos vara ett bra alternativ eller komplement för till exempelvis ryggmärgsbedövning.

 

Projektledaren och barnmorskan Anette Werner är säker på att självhypnos kan hjälpa många kvinnor. Hon har själv sett hypnos användas som smärtlindring istället för kemisk bedövning.
Australien, USA och England är bland de länder som är längst fram med att använda hypnos istället för medicin för att dämpa smärtor. Undersökningen som utförs av Århus Universitetssjukhus på förlossningshypnos kommer att bli ett av världens största projekt.

 

Källa: dr.dk

Visa hela inlägget »

Ibland kan det faktiskt ske förunderliga ting i hypnosen. Se kvällens inslag på DR1 där den unge Oliver som varit lam i 4 månader efter två hypnossessioner kan gå igen.

 

 

Visa hela inlägget »

Den franske filosofen Albert Camus sa:

"The truth is that everyone is bored, and devotes himself to cultivating habits."

 

Även om detta är överdrivet, så finns det indikationer på att upp emot 50% av oss ofta känner oss uttråkade. När det gäller tonåringar är siffran förmodligen betydligt högre.

 

Och precis som allt annat farligt, så är detta också något som gör att vi kan dö tidigare av. Och då menar jag inte att vi dör för att en uttråkad pilot gör fler misstag än en som inte är uttråkad (vilket har bevisats).

 

Enligt vissa forskare finns det olika typer av uttråkning.
Frustration. Att vi inte hittar en tillfredsställande och intressant aktivitet, vilket skapar frustration.
Meningslöshet. Allt verkar meningslöst. Uttråkning på grund av existentiell kris. Var är meningen?!?!
Tråkig omgivning. Alla och allting runt om oss är tråkigt.

 

Vad gör vi då för att undvika uttråkning. Enligt studier använder vi framför allt 3 strategier:
1. Vi arbetar mentalt för att öka värdet eller betydelsen av situationen eller aktiviteten.
2. Vi ändrar situationen.
3. Vi distraherar oss med en annan aktivitet.

 

Vad gör du när du är uttråkad?

Visa hela inlägget »