A PIECE OF MY MIND.

2013

Dag 2 – Lyckokontraktet
Som barn är du kodad från början att vara lycklig och att vara precis den du är. Lycka är din sanna energi. Glädjen finns i ditt DNA. När du växer upp skapar du ett lyckokontrakt som är fullt av inlärda idéer och ”sanningar” om lycka och glädje. Dessa idéer och ”sanningar” begränsar dig att våga känna lycka och glädje. Några begränsningar kan vara att du inte får vara för lycklig, för då blir du självisk, eller att du måste förtjäna att vara lycklig. Att du först och främst måste göra andra lyckliga, eller att du bara kan vara lycklig om alla andra är det. Att du bara kan vara lycklig om du har vissa saker, är tillsammans med en viss person eller har vissa förutsättningar i livet.

Lyckoövning
Lyckokontraktet är en illusion, men effekterna kan upplevas som verkliga. Den goda nyheten är att du kan skriva om ditt lyckokontrakt. Komplettera följande mening 10 gånger: ”Ett sätt som jag begränsar min egen lycka är…”. Låt tankarna flöda och låt dina svar komma snabbt och utan för mycket eftertanke. Undersök sedan dina svar och se om du har några inlärda regler, lager och rädslor som du kan släppa. Vad skulle hända om du ruckade på en regeln litegrand redan i morgon?

Visa hela inlägget »

Dag 1 – Definiera äkta lycka
Vad är din definition av ett lyckligt liv? Fundera länge och väl över detta, eftersom din definition av lycka påverkar varje beslut i ditt liv. Om du till exempel tror att lyckan är utanför dig själv, kommer du att förvandla lyckan till ett sökande, en strävan eller en destination. Om du vet att lyckan finns inom dig, då blir lyckan en kompass, en guide och en möjliggörare som hjälper dig.  

Lyckoövning
Det är en stor skillnad mellan att söka efter lycka och att följa din glädje. Reflektera över när du är lyckligast? Lägg märke till vad som inspirerar dig, ger dig näring och gör dig glad. Att vara klar över detta hjälper dig att följa din glädje som leder till lycka.

Visa hela inlägget »

En kvinna frågade mig lite skämtsamt om hon kunde lära sig hypnos för att få sin man att hjälpa till mer hemma. 

När vi inte gillar något som en person gör, vill vi gärna kontrollera dem. Vi vill att personen ska göra det vi vill. Vi vill förändra personen. Och felaktigt tror vi att hypnos handlar om ”mind control” och att bara programmera om en person efter vår vilja. 

Om du förstår hur hypnotisk kommunikation fungerar kan du influera andra och puffa dem i en riktning som du skulle vilja att de följer. Men de största fördelarna, i vilken situation som helst, får du när du förändrar dig själv och hur du förhåller dig till andra. Vem vill du vara? Var vill du vara i livet? Hur kan du skapa ditt liv precis som du vill ha det?

Visa sedan, till exempel din man, vem du är och vad du vill i livet. När han ser dig leva på det sätt som gör att du mår bra och att det fungerar för dig i livet, kommer du att förändra även hans syn på både situationen i hemmet och livet i stort. 

När du blir tydligare och mer centrerad i dig själv, kommer du automatiskt att ha större inflytande över andra.

Så… finn din egen kraft. Blir en ägare. Se till att äga din egen upplevelse, dina känslor, ditt liv.

Visa hela inlägget »

Vi vill gärna tro att vi är rationella varelser med fullständig kontroll över oss själva. Fram till för ungefär 150 år sedan så hade den idén också stöd av vetenskapen. Idag vet vi att vi till stor del styrs av krafter som ligger utanför vår medvetna kontroll. När vi har agerat, så bygger vi ofta upp en berättelse om hur och varför vi har agerat på ett visst sätt för att verka rationella i efterhand.

Vår inre galax
Den rationella förmågan finns i ett område i hjärnan som kallas prefrontala barken och dess kapacitet är extremt liten. Om man tänker sig hjärnan stor som en galax, då motsvarar vår rationella kapacitet ungefär utrymmet som får plats i en liten väska, enligt hjärnforskaren David Rock.

If you think of your whole brain’s information processing power as equal to the milky-way galaxy, the pre-frontal cortex can handle only about a cubic foot of that information. - David Rock, författare och hjärnforskare

Idag erbjuds det många råd och strategier hur du kan ta tag i ditt liv. Tyvärr har vi inte mycket plats i vår lilla väska. Men om du använder ett starkt teleskop (som till exempel hypnos) kan du skapa större förståelse hur galaxen fungerar, och då finna fler svar och möjligheter utspridda längs Vintergatan. 

Visa hela inlägget »

Mycket bra inlägg om hur det undermedvetna fungerar vid smärta. 

Visa hela inlägget »

Du kan inte vänta ut rädslan
Rädslan försvinner inte för att du väntar. Varje gång du gör något utanför din bekvämlighetszon, varje gång du provar något nytt, varje gång du ger dig ut på okänt vatten, kommer du att uppleva rädsla (om du nu inte är totalt känslomässigt avstängd). Till och med adrenalinjunkies, som till exempel äventyrare, erkänner att de känner rädsla inför att spränga nya gränser. Om du tror att du kan vänta tills du känner dig mer säker, då kan du vänta mycket länge. Risken är också att din rädsla växer (den har en tendens att göra det) och då blir du ännu mer ovillig att göra något nytt.
 
Gör det du är rädd för och bli av med rädslan
När du gör det du är rädd för tillräckligt många gånger, så blir du inte rädd längre. Du upptäcker att det inte var så farligt och blir modigare och modigare. Du upplever också ofta en lättnad att du äntligen har gjort det., eftersom en massa energi frigörs. Energi som du inte längre använder för att oroa dig inför situationen. Och så upplever du stolthet. Du gjorde det! Hur många gånger har du inte gjort något som du varit rädd för, bara för att tänka efteråt ”varför gjorde jag inte detta tidigare?”

Du är inte ensam om att vara rädd
Det är genetiskt inbyggt i oss alla att vara rädda och försiktiga när vi ska närma oss något nytt. Det är vår överlevnadsinstinkt som vill försäkra sig om att vi inte ger oss in i något där vi kan skada oss, vare sig det är fysiskt eller mentalt och känslomässigt. Genom uppfostran och annan påverkan kan sedan vår rädsla vara större eller mindre i olika sammanhang. Har vi haft ängsliga föräldrar som jämt och ständigt påtalat alla eventuella faror i livet när vi var små, eller som genom eget exempel visat oss att det är bäst att sitta still i båten, då är vi mindre benägna att utmana oss själva och ge oss in på okänt territorium.  

Vem är herre på täppan?
Många människor som vill ha eller säger sig ha stark kontroll, glömmer bort att rädsla ofta kontrollerar dem och deras liv. Dessa människor vill ofta kontrollera sin omgivning, för att känna sig trygga. Alltså, rädslan regerar i deras liv. Om du inte utmanar dina rädslor skapar du en större och djupare rädsla och det är rädslan att du inte kan påverka ditt liv. Den rädslan leder till känslor av meningslöshet och maktlöshet. När du istället trotsar rädslan visar du för dig själv att du har äkta kontroll. Att du inte är ett offer för din egen rädsla. Att du är herre i ditt eget hus och inte låter dig skrämmas av dina hyresgäster (dina känslor).

En bra bok om rädsla och hur du övervinner den är ”Feel the fear and do it anyway” av Susan Jeffers.

 

Visa hela inlägget »

Some of my clients ask me when they are going to stop feeling bad, or stop the negative behavior, or stop getting into situations that aren’t good for them. My answer to that is: When you say STOP and LET GO. There isn’t any vicious God that wants you to feel bad, there is no bad luck (or at least not very often), and it is often not other peoples fault that you are where you are. It is you. If a person hurt you in the past, the hurting is already over, it doesn’t happen anymore. You are just still carrying around the bad emotion about it. You are after billing yourself.

I bet you have experienced at least a couple of times in your life that you had a quarrel with a person, you make up, but you notice that the person gives you small needle pinches here and there, for a while. If it is a coworker, maybe that person is not as helpful as they use to be, maybe everything takes a little bit longer for them to do. Or maybe your partner is having a head ache are not in the mood for sex. Or maybe the person doesn’t want to talk to you.

This is what I call after billing (efterfakturering in Swedish). You keep getting these bills from that other person, until they have really forgiven you and LET GO. You have probably sent some bills yourself, to people who have hurt you. Giving them small needle sticks here and there. But what you forget is that you also send these bills to yourself. And probably with some interest rate as well. These bills create negative feelings of resentment, anger, sadness and guilt. And these bills can get even more expensive. If the other person doesn’t get their bill, because you have no contact with them and can’t be reconciled, or that person doesn’t care about what he or she did and you have no one to direct your feelings towards, the bill is returned to you. And they start to pile up.  

When I work with my clients, I notice that a lot of their bad feelings come from not saying STOP. They are sending these bills to themselves, years after the actual hurt. They are not able to LET GO. Hypnosis is a good way to stop the after billing.

Visa hela inlägget »

Många tror att hypnos handlar om att ge upp sin självkontroll till någon annan. Därför säger en del av mina klienter att de nog inte går att hypnotisera, för att de inte vill släppa kontrollen.

Tillsammans med kollegor gjorde Arnold M. Ludwig, psykiatriker och professor vid Brown University, en studie där de hypnotiserade 154 deltagare samtidigt mätte deras självkontroll. Tvärtemot vad många trodde, så upptäckte de att personer med högre självkontroll var lättare att hypnotisera.

Förklaringen till detta trodde man låg i att människor med hög självkontroll anstränger sig mer att göra bättre ifrån sig, när de blir hypnotiserade. Människor med låg självkontroll blir lättare distraherade och fokuserar därmed inte lika mycket på vad hypnotisören säger. 

Visa hela inlägget »

When I was younger, I could get really excited about a persons idea. I would jump into the project, full of energy. After a while my energy left, and I felt unmotivated. I did this over and over again, without understanding why I could feel so strongly about something, and then being so bored after a short while. I blamed it on my restlessness, my curiosity for new things, that I was easily bored. That was only a quarter of the truth.  The real truth was that I was borrowing joy.  Whenever I met someone that was very passionate and energetic about their idea or project, I borrowed that joy.  I could feel their joy, and it felt so damn good.

I suspect you have felt that too sometimes. A person that is so enthusiastic and joyful about something that you would like to start doing what that person is doing. Right away! It’s like that persons joy is injected right into your bloodstream. This is often what good motivational speakers are doing to their audience.  They share their joy. Their passion. You start to burn with their passion. You feel like you can change the world. You want to start today. You are pure joy! It’s so addictive that you want more. So you go to more of these seminars, and you inject the speakers’ energy, joy and passion.

According to some neuroscientists, this is our mirror neurons responding. When we see or feel an emotion within another person, we also experience the feeling. We simply mirror the feeling we meet, so when a person is sending out joy, that is what our neurons respond to. We get the feeling of joy. But the joy is only borrowed. And what is borrowed, we often return. After a couple of days, or weeks in best cases, the feeling is fading. The joy will fade away, when the other person isn’t putting their energy to the fire. Because the fire is not ours. Borrowed feelings are not enough fireworks to keep us burning. Instead, create your own fire. Your own joy. How do you do that? By finding your own happy road. What makes your fire burn. What creates JOY!

My solution was doing the LifeSpider with Birgitta Granström and figuring out what my passion was. I also started telling people: “I have to sleep on it”. And then I waited, and waited, and waited… In the beginning it took me weeks and sometimes even a few months to figure out if the idea was in line with my passion.  If the positive feeling was my own joy or just borrowed joy. After a year, I had developed my “joyskill” to work within a couple of days. Today, my “joyskill” is working perfect. It takes me from a few seconds up to a day, to know if the idea or project is creating real joy.  My own joy!

Visa hela inlägget »

Som så många andra gravida kvinnor upplever Kim Kardashian känslosvängningar och även oro och ångest inför födseln. Idén att gå i hypnoterapi fick hon från Kate Middleton, som fick hjälp av hypnos för att klara av sitt morgonillamående.

Antalet gravida kvinnor som söker sig till hypnosen har ökat dramatiskt senaste åren. Många kvinnor upplever så många fördelar med hypnosen, som till exempel att minska på stressen och oron, kunna föda enklare, att återhämta sig snabbare och känna sig allmänt gladare under graviditeten. 

Visa hela inlägget »

Carol Shaw, skaparen av Lorac, ett favoritmakeupmärke hos kändisarna, hade problem med acne. När hon använde olika makeupprodukter blev det bara värre. Hon utvecklade därför sitt eget varumärke, Lorac, med skonsamma produkter och som hon själv använde. 

För att helt bli av med acnen, gick hon också på en självhypnoskurs hos berömda Pat Collins, vars filosofi var ”vad sinnet skapar, sinnet kan läka”. Carol fick varje morgon och kväll göra självhypnos där hon skulle visualisera sig själv med en klar hud. Hon föreställde sig som en modell med klar hud och fladdrande hår och hon sa till sig själv: ”Finnarna försvinner, jag har vacker klar hud”. Min hud är klar”. Hon slutade tvätta sitt ansikte på kvällen med ljuset på. Detta för att hon hade en tendens att börja undersöka ansiktet och pilla på aknen. Istället använde hon stearinljus, ficklampa eller ljuset från hallen.

Carol visualiserade precis hur hon ville se ut och efter tre självhypnosklasser var hennes akne borta.


Tänk på
När du visualiserar något, gör det så levande som möjligt. När du sedan säger din suggestion, ska du säga den i presens. Säg inte: ”mina finnar kommer att försvinna”, min hud kommer att bli klarare”. Då kommer det att ta lång tid. Håll dig till nutiden, precis som om det händer just nu. Säg inte heller ”mina finnar”, du äger dem inte, kalla dem inte dina. Följande fras är bäst: ” Finnarna försvinner, jag har vacker klar hud”. Min hud är klar”.

Nu kan du applicera formeln på precis vad som helst. Men du bör göra dina suggestioner minst 2 gånger per dag och under flera veckor, beroende på hur stor förändring du vill göra. Lär du dig självhypnos hos en hypnotisör, blir det ännu effektivare. 

Visa hela inlägget »

Många frågar om det finns studier på att hypnos och hypnoterapi fungerar och ger någon effekt. Det finns faktiskt en hel del studier som bevisar hypnosens effektivitet. Här kommer några korta exempel:

 2001 gav British Psychological Society ett team av psykologer i uppdrag att undersöka hypnosens eventuella effekter i terapeutiskt syfte. Rapporten konstaterade att det finns flera områden inom psykologi där hypnos kunde tillföra nytta. Några exempel var oro, smärta, IBS, astma, viktminskning och ätstörningar.

2007 indikerade American Health Magazine att vissa psykiska problem lättare kunde tacklas med hypnoterapi, än med vanlig psykoanalys eller beteendeterapi. En tysk studie gjorde en sammanställning av drygt 440 studier som stöttade påståendet och att nästan två tredjedelar av patienterna som lidit av stress, oro eller kronisk smärta upplevde förbättringar.

Sanjay Paul, psychology instructor vid olika universitet, menar att 90% av alla våra beteenden börjar i det undermedvetna. Han menar att genom hypnos kan klienten nå ett lugnt och mer följsamt tillstånd som gör att man kan ”städa upp botten i den mentala fisktanken” för  att skapa bestående förändringar.


Här hittar du ännu fler studier kring hypnos.

Visa hela inlägget »

TV-kocken Nigella Lawson har hela tiden hävdat att det är hennes tre p:n som legat bakom hennes viktminskning - pilates, personlig tränare och portionsminskning.

 

Nu visar det sig att Nigella har "glömt" berätta att hon även gått i hypnos. Genom hypnos har hon lärt sig att äta mindre portioner och bli mer medveten m vad hon stoppar i sig. Hon har gått till samma hypnotisör, Susan Hepburn, som även har hjälpt Lily Allen att minska två klädstorlekar.

Visa hela inlägget »

Slumdog Millionaire och Trainspotting regissören Danny Boyle har precis släppt en hypnotisk thriller "Trance" med James McAvoy i rollen som auktionsförrättaren Simon, en ung man med smak för dyr konst. Simon lierar sig med ett gäng kriminella partners för att lägga vantarna på en ovärderlig Goya som försvunnit. Han förlorar minnet och tvingas gå i hypnoterpai hos Elizabeth, spelad av Rosario Dawson. Under sessionerna börjar gränsen mellan verklighet och fantasi att suddas ut.

 

Här berättar Rosario Dawson om hur hon förberedde sig för rollen som hypnoterapeut.

 

Enligt regissören så kan hypnosnivåerna i filmen vara "kliniskt möjliga" men "etiskt tvivelaktiga".

 

Trance har precis haft premiär i England. Något svenskt datum är ännu inte satt.

Visa hela inlägget »

Många tips att gå ned i vikt är helt fel, visar ett nytt forskningsprojekt från University of Alabama, där bland annat den danska läkaren Arne Astrup från Institut for Idræt og Ernæring vid Köpenhamns universitet, har medverkat.


Forskarteamet på University of Alabama har gått igenom den vetenskapliga litteratur som finns inom området och jämfört den med det som skrivs i medierna kring viktminskning, för att skilja på vad som är myter och vad som är vetenskapligt dokumenterade fakta.


Forskarna konstaterar att det inte bara är i veckotidningar och på Facebook som myterna förekommer, utan till och med hos myndigheter som WHO och Sundhetsstyrelsen i Danmark. Att myterna förekommer hos myndigheter påverkar folkhälsan, friskvårdsrekommendationerna och politiska beslut inom området.

 

Folk hör det de vill höra
Varför blir myterna sanningar till slut? En förklaring är "the exposure effect" som innebär att om ett budskap blir repeterat länge nog, så tror vi på det. En annan faktor är att vi tenderar att tro på information som bekräftar våra egna åsikter.

 

Vilka är de 5 största myterna?
Myt: Det är viktigt att sätta upp realistiska mål för att gå ned i vikt, annars löper du en större risk att ge upp.
Fakta: FEL. Flera studier dokumenterar att personer som sätter mer ambitiösa mål, klarar sig bättre.

 

Myt: Det är bättre att gå ned i vikt långsamt, för det motverkar att man lägger på sig kilona igen.

Fakta: FEL. Personer som går ned i vikt snabbt är bättre på att behålla sin nya vikt – också efter flera år.

 

Myt: Patienter som känner sig redo att gå ned i vikt, är mer benägna att göra nödvändiga livsstilsförändringar och därför bör friskvårdspersonal mäta varje patients motivation.
Fakta: FEL. Studier visar att mäta patienternas motivation varken förutsäger viktminskning eller stödjer att detta sker.

 

Myt: Idrott i skolan spelar en viktig roll för att minska och förebygga fetma bland skolbarn.
Fakta: FEL. Idrott i skolan har många hälsofördelar, men verkar inte motverka fetma. Det kan eventuellt spela en väsentlig roll i kombination med andra insatser, men vetenskapen ger inga belägg för detta.

 

Myt: Amning skyddar barn mot fetma senare i livet.
Fakta: FEL. Amning är bra för både mor och barn på många sätt, men studier på området visar inte att det skyddar mot fetma senare i livet.

 

En säker vinnare!
Det säkraste kortet att gå ned i vikt är helt enkelt att skära ner antalet kalorier du stoppar i dig. Även om regelbunden motion kan underlätta viktminskningen är det fortfarande viktigast att förbränna mer än du stoppar i dig.

 

Forskningsresultaten är publicerade i New England Journal of Medicine.
Källa: dr.dk

 

Vill du ha hjälp på vägen?
Hypnotic Gastric Band är ett sätt att programmera om hjärnan till att återställa hjärnans signaler på hunger och mättnad. Boka tid här för viktminskning Malmö.

Visa hela inlägget »

Ny forskning visar att en ryttares självförtroende kan förbättras mycket efter en enda hypnossession.

 

Tidningen Horse and Hound berättar om den brittiska studien som handlar om klinisk hypnos och självförtroende hos ryttare. 21 kvinnor mellan 20 och 62 år, alla ryttare på olika nivåer, delades in i två grupper. Personerna i den ena gruppen fick varsin hypnossession, den andra gruppen fick en presentation om rädsla, ångest och självförtroende. Resultatet följdes upp efter två veckor. Alla utom en av personerna i hypnosgruppen hade förbättrat sitt självförtroende. Den genomsnittliga förbättringen var 16 procent, en person hade ökat sitt självförtroende med hela 51 procent. Enligt forskaren bakom studien visar resultatet att hypnos är ett effektivt sätt att förbättra självförtroendet och därmed prestationen hos ryttare.

 

Källa: Horse and Hound

Visa hela inlägget »

Ny forskning vid Uppsala universitet visar att rädsla som kopplas till ett visst minne kan försvinna.


Man lät två grupper titta på en bild, samtidigt som de fick en elstöt. Personerna kopplar bilden till obehaget och hjärnan blir rädd för bilden.


Det man upptäckte var att minnet kan göras instabilt genom att helt enkelt minnas det igen och sedan tillföra ny information. Det kallas för rekonsolidering (att på nytt befästa ett intryck i minnet). Man kan då störa processen och i det här fallet ta bort rädslan som kopplats till minnet. Personen glömmer inte bort det som hänt, med rädslan till minnet neutraliseras.


Grupperna fick se bilden som framkallade obehaget. När minnet var instabilt fick den ena gruppen se bilden flera gånger igen (utan elstötar), och rädslan försvann. Den andra gruppen fick istället låta minnet stabiliseras, innan de fick se bilden igen flera gånger. Rädslan försvann inte.
Med en magnetkamera kunde man se vad som hänt i hjärnan på de personer där rädslan var borta och det är troligt att minnesspåret försvann från den delen av hjärnan som heter amygdala, ett område som lagrar rädslor. Man vet inte om minnet av rädslan är borta för alltid, men man kunde inte se något spår av rädsla i hjärnan.


Slutsatserna kring forskningen ska publiceras i tidskriften Science och är en del av en avhandling av Thomas Ågrens, doktorand i psykologi.


Källa: TT


Detta påminner mycket av det jag gör i hypnos. Jag går tillbaka till minnet som startade den negativa känslan och gör en rekonsolidering genom att tillföra ny information. Spännande att man nu forskar på detta.

Visa hela inlägget »

Århus Universitetssjukhus startar nu ett projekt med förlossningshypnos. Alla förstföderskor i graviditetsvecka 29 får erbjudandet att lära sig självhypnos. Projektet kommer att visa om hypnos kan komplettera eller ersätta medicinsk smärtlindring under förlossningen. Det är svårt att ge smärtlindring vid förlossningar, eftersom medicinen kan påverka barnet. Därför kan hypnos vara ett bra alternativ eller komplement för till exempelvis ryggmärgsbedövning.

 

Projektledaren och barnmorskan Anette Werner är säker på att självhypnos kan hjälpa många kvinnor. Hon har själv sett hypnos användas som smärtlindring istället för kemisk bedövning.
Australien, USA och England är bland de länder som är längst fram med att använda hypnos istället för medicin för att dämpa smärtor. Undersökningen som utförs av Århus Universitetssjukhus på förlossningshypnos kommer att bli ett av världens största projekt.

 

Källa: dr.dk

Visa hela inlägget »

Ibland kan det faktiskt ske förunderliga ting i hypnosen. Se kvällens inslag på DR1 där den unge Oliver som varit lam i 4 månader efter två hypnossessioner kan gå igen.

 

 

Visa hela inlägget »

Den franske filosofen Albert Camus sa:

"The truth is that everyone is bored, and devotes himself to cultivating habits."

 

Även om detta är överdrivet, så finns det indikationer på att upp emot 50% av oss ofta känner oss uttråkade. När det gäller tonåringar är siffran förmodligen betydligt högre.

 

Och precis som allt annat farligt, så är detta också något som gör att vi kan dö tidigare av. Och då menar jag inte att vi dör för att en uttråkad pilot gör fler misstag än en som inte är uttråkad (vilket har bevisats).

 

Enligt vissa forskare finns det olika typer av uttråkning.
Frustration. Att vi inte hittar en tillfredsställande och intressant aktivitet, vilket skapar frustration.
Meningslöshet. Allt verkar meningslöst. Uttråkning på grund av existentiell kris. Var är meningen?!?!
Tråkig omgivning. Alla och allting runt om oss är tråkigt.

 

Vad gör vi då för att undvika uttråkning. Enligt studier använder vi framför allt 3 strategier:
1. Vi arbetar mentalt för att öka värdet eller betydelsen av situationen eller aktiviteten.
2. Vi ändrar situationen.
3. Vi distraherar oss med en annan aktivitet.

 

Vad gör du när du är uttråkad?

Visa hela inlägget »