INGEN PANIK ÖVER FRAMTIDEN?

Om du inte har sett filmen ”Don’t look up” som går på Netflix, gör gärna det. Det är en hysterisk film som handlar om en asteroid som är på väg mot jorden och människans totala förnekelse inför hotet om utrotning. Man kan lätt dra paralleller med våra klimatförändringar och utsläpp.
 
Om du ser filmen, eller i alla fall trailern, så blir den naturliga frågan ”hur kan så många människor blunda för att det håller på att gå åt fanders”? Enligt Sébastien Bohler, författare och specialist inom molekylär neurobiologi, är det hjärnans njutnings- och belöningscentrum som ställer till det. Dess uppgift är att se till att vi tar oss fram dag för dag, istället för att planera inför framtiden. Ungefär som när vi levde för tiotusentals år sedan och det viktigaste var att överleva dagen. Vår hjärna har alltså inte uppdaterats nämnvärt. Så även om vår hjärna har utvecklats evolutionärt med en främre del, neocortex, med ett intellekt som förstår att vi behöver planera framåt och göra kloka val för att vår framtid ska bli bättre, så konkurrerar detta mer långsiktiga intellekt med vårt belöningscenter som sprutar ut belöningshormonet dopamin och det är lätt att vi  blir beroende av de snabba kickarna. Allt ska hända snabbt, här och nu.
 
Dopamin i sig är inte dåligt, det hjälper oss att uppleva njutning, tillfredsställelse och motivation. Som när du har lyckats med något och du känner dig nöjd, då är det dopaminet som flödar i hjärnan. Problemet uppstår när vi blir beroende av kickarna och inte kan vänta på belöningen som kommer längre fram, eller när vi inte kan tänka klokt idag för att skapa en bättre framtid. På grund av hjärnans dragkamp mellan viljan att göra det rätta och önskan om belöning, så kommer vi alltid att vara inkonsekventa och pendla mellan att i ena stunden sopsortera för att i nästa stund unna oss en resa till Spanien som äter upp hela vår koldioxidbudget för året.
 
Om du regelbundet ökar dina dopaminnivåer blir det lättare för dig att även hålla ut och kämpa för de mer långsiktiga målen. Du kan öka dopaminet helt naturligt med:
 

  • Rörelse och träning
  • Kalla duschar
  • Massage
  • God sömn
  • Lyssna på musik