BYT UT NJUTNING MOT LYCKA

Dr. Robert Lustig har skrivit en otroligt intressant bok som heter The Hacking of the American Mind. Boken handlar om hur de stora bolagen manipulerar våra djupaste överlevnadsinstinkter. Hur de säljer kortsiktig njutning till oss som i längden skapar beroende, depression och kroniska sjukdomar.
 
Dr. Lustig berättar om det stora misstaget vi har gjort genom att blanda ihop de två viktigaste känslorna – njutning (pleasure) och lycka (happiness). Många tror att det är samma sak, men de är helt olika.
 
Det finns 7 skillnader mellan njutning och lycka:

  1. Njutning är kortsiktigt, lycka är långsiktigt.
  2. Njutning är känslomässigt, lycka är esoteriskt.
  3. Njutning är att ta, lycka är att ge.
  4. Njutning kan uppstå genom att ta olika droger, lycka kan inte det.
  5. Njutning upplevs ensam, lycka upplevs tillsammans i sociala grupper.
  6. Extrema varianten av njutning leder till beroenden, men du blir inte beroende av lycka.
  7. Njutning är dopamin, lycka är serotonin.

 
Njutning är känslan ”detta känns bra, jag vill ha mer”.
Lycka är känslan ”detta känns bra, jag vill inte ha eller behöver inte mer”.

 
Dopamin stimulerar neuronerna och om neuronerna stimuleras för mycket och för ofta, tenderar de att dö. Neuronerna har en försvarsmekanism mot detta. De reducerar helt enkelt antalet tillgängliga receptorer som kan stimuleras, för att minska skadan. Det gör att du efter tag måste ha en starkare kick för att få effekt, för neuronerna har helt enkelt reducerat antalet receptorer som kan stimuleras. Till slut gör du allt får att få en superstark kick, men du får inget ut av den – detta kallas tolerans. När neuronerna börjar dö, kallas det beroende.
 
Serotoninet däremot, saktar istället ner för att stimulera. Det saktar ner receptorerna för att istället skapa en känsla av att vara nöjd och tillfredsställd. Så du kan inte överdosera serotoninet i receptorerna. Denna nöjdhet och tillfredsställelse som skapas leder till känslan av lycka. Problemet med för mycket dopamin är att det trycker ner serotoninet. Så ju mer njutning du söker, desto olyckligare blir du.
 
Att känna lycka är möjligt för alla genom de 4 C:na:

  1. Connection – gemenskap med andra.
  2. Contribute – att bidra till andra, omgivningen, världen.
  3. Cope – sova ordentligt, utöva mindfulness, sluta multitaska, fysisk träning. Allt detta gör att du kan hantera stress bättre, vilket förbättra serotonin-receptorerna så du enklare kan uppleva lycka.
  4. Cook – laga din mat själv med nyttiga produkter, undvik snabbmat. Socker till exempel driver upp dopaminet, men trycker ned serotoninet.

 
Vill du se en 30-minutersinervju med Dr. Robert Lustig som pratar om hur bolagen manipulerat oss, så hittar du videon nedan.
 
<3 Karin