MEDITERA ÄR ENKELT

Förra veckan var jag i Egypten och mediterade. Satt i olika tempel och kände historiens vingslag. Meditation är inte accepterat i Egypten, de tror nämligen att det är någon form av religionsutövning, och det var ofta vi i gruppen fick avbryta våra meditationer lite abrupt på grund av vakter som hämtade polis. Men ingenting som inte några dollarsedlar kunde lösa.
 
Själv mediterar jag varje dag (nästan). Det händer tyvärr att jag prioriterar fel ibland och då får meditationen stryka på foten. Men jag fokuserar på att meditationen ska vara en lika naturlig del som att borsta tänderna.
 
Det finns olika typer av meditation. Om jag skulle generalisera meditation, så skulle jag lite löst dela in dem i två kategorier:

  1. Som ett varmt bad för ditt sinne. Så att du slappnar av och kan bli mer effektiv under dagen. Du fokuserar bättre på det som är viktigt, du bli klarare och skarpare i hjärnan. Du reducerar oro och stress. Du reagerar mindre på saker i omgivningen, blir mer centrerad och harmonisk i dig själv.
  2. Som stoisk träning. Meditationen hjälper dig att observera dina tillstånd och tankar, så att du blir mindre kontrollerad av dem. Skillnaden mellan att vara i torktumlaren eller att stå utanför och titta på torktumlaren. När du kan vara i detta betraktartillstånd, så blir du mycket lugnare och mindre påverkad.

 
Sedan finns det också många positiva fysiska hälsoeffekter av att meditera. Googla själv och se. En del högpresterande människor uttrycker en oro att om de mediterar så blir de så lugna att de förlorar sitt driv. Det gör du inte. Istället når du dina mål mer direkt, får en rakare väg till målet kan man säga.
 
Så hur mediterar man bäst?
Många nybörjare framför samma argument till mig. De tycker det är svårt att börja, de vet inte vilken metod de ska välja, en del är rastlösa och kan inte tänka sig att sitta still i 20 minuter.
 
Här kommer några enkla tekniker, som du som nybörjare kan välja mellan. Det är inte svårt, det behöver inte kosta något. Du behöver bara bestämma dig för att börja smått och öka efterhand som du blir mer van. 
 
Teknik 1
Välj ut en låt som du verkligen gillar. Varje morgon sätter du dig bekvämt med ryggstöd, fotsulorna i marken och händerna i knäet. Eller om det känns mer bekvämt, sitt i skräddarställning. Det enda du ska göra är att lyssna på låten och andas. Inget annat. Det tar max 3-4 minuter.
 
Teknik 2
Lyssna på en guidad meditation. Det finns massor av gratis material på YouTube. Tara Brach, psykolog, författare och meditationslärare har flera gratis meditationer som du kan ladda ner.

En annan möjlighet är appen Headspace som har många bra guidade meditationer. Enkelt i din mobiltelefon.
 
Teknik 3
Jag blandar lite olika meditationsstilar, utifrån vad jag känner för. Men en klar favorit är att fokusera på andningen. Jag andas in samtidigt som jag räknar till 5. Håller andan och räknar till 5. Andas ut samtidigt som jag räknar till 5. Håller andan utanför och räknar till 5. Upprepar sedan denna cykel så länge jag önskar.
 
Teknik 4
En annan favorit är det nya enkla sättet att meditera som introducerats av filosofin Alan Watts. Om du fokuserar på till exempel din andning eller ett mantra eller något annat så är det fortfarande att ”göra” något. Det blir en aktivitet. En uppgift som kräver fokus. Meditationen ska uppstå helt spontant av att vara i nuet. Här får du mer information om hans teknik. 
 
 
Men…jag har ju tankar under tiden
Om du inte bor på en bergstopp och dedicerar ditt liv till att meditera varje dag, så är det nästan omöjligt att stoppa tankarna. Tankarna bara händer. De kommer att hända hela tiden. Slåss inte mot dem. Observera dem och släpp dem.
 
Efter ett tag märker du att tankarna blir färre och svagare. Du kommer att uppleva stunder av total tystnad som blir fler, längre och djupare. Vissa dagar kommer tjattret i ditt huvud att vara öronbedövande och det är svårt att meditera, vissa dagar kommer det att vara tystare och enklare för dig att meditera. Men efter ett tag kommer det generellt att bli tystare och lugnare under dina meditationsstunder.
 
När ska jag meditera?
Jag brukar meditera direkt på morgonen för att starta dagen på ett bra sätt. Hinner jag, mediterar jag även en stund efter jobbet för att skifta läge från jobb till ledighet.
 
Hur länge ska jag meditera?
All meditation är bättre än ingen alls. Klarar du bara 3 minuter – meditera 3 minuter. Målet är ca 20 minuters meditation, för då hinner hjärna och nervsystem att slappna av ordentligt.
 
Är det något jag ska tänka på när jag ska meditera?
Se till att du är ostörd. Sitt bekvämt. Ligg inte, för om du är trött finns det en risk att du somnar. Det finns en del som tycker att man ska sitta i specifika positioner och det finns olika ritualer. Men det oftast överkurs och för dem som vill djupdyka i ämnet. För mig har det fungerat utmärkt att bara sitta med benen i kors eller i en soffa/fåtölj med fötterna i golvet och händerna i knäet. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Det viktiga är din intention. Att du ska ge dig själv en stunds egentid.

MISSION
Eva Kjellhagen från Stockholm vann oktober månads mission och får därmed en session med mig. Stort grattis! 

Novembers mission är att meditera varje dag i minst 3 minuter. Maila mig när november månad har gått och dela med dig av din upplevelse. Jag lottar ut en session med mig i Malmö/Stockholm eller via Skype, till den person som jag tycker har den häftigaste/roligaste/varmaste eller kanske konstigaste upplevelsen.


<3 Karin