skifte med clean space















Här kommer en övning som jag själv gillar jättemycket. Det är en enkel, men väldigt kraftfull förändringsprocess som utvecklats av David Grove. Den baseras på idén att vi människor har en massa kunskap inom oss själva, på en icke medveten nivå, och genom att tillåta denna kunskap att komma upp till vårt medvetna sinne, sker det ett skifte. Informationen kan omorganiseras. Jag gör denna övning tillsammans med klienter, men även själv. För mig skapar den många AHA-upplevelser, jag ser från nya perspektiv och får upp information till ytan som jag tidigare inte känt till. Detta skapar ett skifte i mig, som påverkar och förändrar hur jag tänker, känner, agerar och reagerar.

Övningen går inte ut på att analysera, utan om att skapa medvetenhet. Metoden innehåller inte någon medveten ansträngning för att tyda eller omorganisera ditt inre material. Övningen hjälper dig att fokusera på ditt inre material och bara följa med det som uppstår. Det handlar om att skifta perspektiv och fokusera på den upplevda känslan som uppstår när du ändrar perspektivet. Så tänk inte för mycket när du gör övningen, bara följ med och lägg märke till vad som poppar upp.

Det kan vara bra att läsa igenom stegen nedan och sedan ”promenera” igenom processen ett par gånger för att förstå den. Sedan är det bara att välja något du vill skapa större medvetenhet kring.


1. VÄLJ NÅGOT DU VILL FOKUSERA PÅ, ARBETA MED

  • Ett problem
  • Ett resultat/mål
  • En fråga
  • …eller vad som helst


2. DEFINIERA ETT FOKUSOMRÅDE 

  • Skriv ner ditt fokusområde på en post it lapp (går bra med ett vanligt papper också). Det kan vara en mening, ett ord, en symbol, en teckning… egentligen vad som helst.
  • Välj ut en fysisk plats där du ska jobba. Det kan vara ett rum i din bostad, en del av ett rum, en hel bostad, en trädgård… egentligen var som helst.
  • Fråga dig själv: ”…och var någonstans ska detta placeras i detta utrymmet?”
  • Placera din post it lapp där det känns rätt i det fysiska rummet där du jobbar. (Själv brukar jag jobba i vardagsrummet, eftersom där har jag mest plats. Men det är inte helt ovanligt att om du jobbar med ett mål som är långt borta, så kanske du till och med jobbar i vardagsrummet, men placerar post it lappen i ett helt annat rum.)


3. HITTA FÖRSTA MEDVETENHETSUTRYMMET

  • Fråga dig själv: ”…och var någonstans behöver jag vara i relation till det?”
  • Ställ dig själv, i det fysiska rummet, där du känner att du ska stå i förhållande till din post it lapp. (Kanske till och med i ett annat rum.)


4. STÄLL MEDVETENHETSFRÅGORNA 

  • Fråga dig själv: ”…och vad vet jag härifrån, om det?” När du ställer denna fråga, ska du verkligen titta där du placerat din post it lapp.
  • När du tänkt/känt in en stund, fråga dig själv: ”…och är det något mer jag vet, härifrån, om det?” Ofta får du mer information till dig.
  • Nu kan du förflytta dig till ett nytt ställe i det fysiska rummet (ungefär som att ändra perspektiv, kan man säga) och fråga igenom det är något mer du vet, härifrån, om det.
  • Om du känner att du inte behöver förflytta dig, kan du istället fråga en rumsfråga: ”…och när jag vet detta, vad vet rummet?” Frågan kanske känns konstig, men det är en mycket kraftfull fråga, eftersom den gör att ditt fokus skiftar.
  • Följ upp med frågan: ”…och finns det något mer som rummet vet om det?”


5. NAMNGE DET FÖRSTA MEDVETENHETSUTRYMMET
Det är nästan dags för det andra medvetenhetsutrymmet, men först vill jag att du ger det första medvetenhetsutrymmet ett namn. Fråga dig själv: ”…och vad skulle detta utrymme kallas?”


6. ANDRA MEDVETENHETSUTRYMMET

  • Det är nu dags att hitta det andra medvetenhetsutrymmet. Fråga dig själv: ”… och hitta ett utrymme som vet något om…” (Här kan du fylla i antingen namnet på det första medvetenhetsutrymmet, något du sa från det första medvetenhetsutrymmet, något som verkar viktigt, eller något om ditt fokusområde.)
  • Gå till den plats i det fysiska rummet som känns rätt.
  • Repetera medvetenhetsfrågorna.

       ”…och vad vet jag härifrån, om det?”

       ”…och är det något mer jag vet, härifrån, om det?”

       ”…och när jag vet detta, vad vet rummet?”

       ”…och finns det något mer som rummet vet om det?”


7. FLER UTRYMMEN
Fortsätt med denna process tills du har besökt flera utrymmen i ditt rum. David Grove rekommenderar att man alltid besöker 6 st, helt enkelt för att få flera olika bra perspektiv.


8. METAUTRYMMET

  • När du har besökt tillräckligt många medvetenhetsutrymmen, fråga dig själv: ”och hitta en plats utanför allt detta, som vet något om allt detta”.
  • Placera dig själv på en plats i det fysiska rummet, där du har ett så kallat helikopterperspektiv.
  • Från denna position ställer du medvetenhetsfrågorna igen om ”allt detta”.

       ”…och vad vet jag härifrån, om allt detta?”

       ”…och är det något mer jag vet, härifrån, om allt detta?”

       ”…och när jag vet detta, vad vet rummet om allt detta?”

       ”…och finns det något mer som rummet vet om allt detta?”


9. BESÖK DEN FÖRSTA MEDVETENHETSPLATSEN IGEN

  • Innan du avslutar, besök den första medvetenhetsplatsen igen. INTE det ursprungliga fokusområdet, där du placerat din post it lapp, utan den första medvetenhetsplatsen. Fråga dig själv: ”…och vad vet jag nu, härifrån, om XXX, som jag inte visste tidigare?”
  • När du har svarat på frågan inom dig själv, frågar du dig själv: ”…och vilken skillnad gör det att jag vet detta?”


10. AVSLUTA
Samla ihop ditt utrymme på det sätt som känns rätt. Kanske har du satt post it lappar på de olika ställena med ord, meningar, symboler eller teckningar på det som kommit upp inom dig, och då samlar du ihop dessa. Gör vad du vill med lapparna.


OBS!
Om det känns bättre för dig kan du byta ut frågan ”…och vad vet jag härifrån, om det?” mot ”…och vad är det jag känner/upplever härifrån, om det?”. Detta leder ofta till en större kontakt med känslan.