Sex kreativitetsdödare och en slamkrypare

Företag älskar att säga att de är kreativa och uppmuntrar tänkande utanför boxen. Teresa Ambile, Director of Research för Harvard Business School, har gjort en studie över lång tid och upptäckte att många organisationer istället dödar kreativiteten. 

 

Här hittar du de sex vanligast sätten att döda kreativitet:

 

  • Fel person för jobbet. Många företag ger jobbet/uppgiften till den person som verkar mest lämplig (varit längst på jobbet, har mest utbildning, står näst på tur för befordran etc). Cheferna glömmer bort att se vad som krävs för att utföra jobbet/uppgiften på bästa sätt.
  • Begränsad frihet. Medarbetarna behöver mål och struktur, men många gånger gillar cheferna att också styra hur dessa mål ska nås. En säker kreativitetshämmare.
  • Begränsade resurser. Kreativitet kräver ibland tid och pengar. Genom att sätta orealistiskt korta deadlines och att begränsa resurserna till ett minimum, dör kreativiteten. 
  • Reducera gruppmångfalden. Att i en grupp bara stoppa in medelålders män i kostym som gärna dunkar varandra i ryggen av medhåll, främjar inte kreativiteten. De är sällan oense, de orsakar inte trubbel och de har inga nya idéer. Grupper med olika färdigheter, talanger och synsätt skapar kreativa lösningar. Möjligen är vägen fram till resultatet något längre och ibland lite bumpigare, men idéerna är oftast bättre. 
  • Liten uppmuntran. Det är enklare att kritisera än att ge konstruktiv feedback. Om du ständigt möts av utvärderingar och kritik av dina idéer, då slutar du producera idéer. Om du sedan får testa en idé och den inte fungerar, är det vanligt att bli straffad. Vem vågar då försöka?
  • Inget stöd. Interna strider, politik, skvaller och så vidare kan vända organisationen mot sig själv och kreativa processer får inget stöd. 

 

Den ultimata kreativitetsdödaren

Det här är en riktig slamkrypare som ibland tar tid att upptäcka. Företaget säger att de förser dig med stöd, frihet, resurser osv osv, men gör det bara halvhjärtat. Detta ger ett intryck av en kreativ organisation, men producerar inget i verkligheten. Det är så företaget förlorar sina bästa kreatörer. 

Etiketter: kreativitet kreativ

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Bloggarkiv