Har du dealat dig in i rabatträsket?

Groupon, Letsdeal, Enirodeals. Dealarna, som blivit vår tids kuponger, strösslas ut. En bra idé som också har sina avigsidor. 

 

Jag erkänner. Själv har jag använt Groupon. En gång som företag och ett antal gånger som konsument. Det låg hel en del tankearbete bakom mitt erbjudande och hur jag skulle få kunderna att stanna även efter erbjudandet. Med en väl genomtänkt idé lyckades jag och jag blev nöjd med utfallet. Fick ett erbjudande av Groupon att köra ett nytt erbjudande i slutet på augusti, men med 70% i rabatt. Annars var det inte attraktivt för deras kunder. Hm…jag trodde jag var kund. Eftersom jag inte vill uppfattas som en lågprismarknad eller arbeta för några futtiga tior i timmen, tackade jag nej. 

 

Fick en intressant artikel skickad till mig av Joachim Keim som handlar om just alla dessa deals och konsekvenserna. Mycket läsvärt!

 

Fick sedan ytterligare ett intressant exempel av Charlotte Rudenstram. Ett tråkigt exempel på hur en massör tjänar 90 kr i timmen (inkl moms) i 250 timmar. Dra bort moms, skatt och sociala och hon har några tior kvar i handen. När jag sedan läser att bara 20% av rabattjägarna kommer tillbaka och köper till fullpris, då är dessa deals inte bra marknadsföring längre. Det gynnar varken företaget eller konsumenten. Visst konsumenten får ett bra pris, men hur kul är det att gå till en trött och icke motiverad massör. Själv kan jag inte med gott samvete utnyttja sådana superbilliga deals längre. Produkter ok, människokraft - nej. Stort företag - ja, litet enmansföretag - nej. 

 

Jag säger gärna JA till bra rabatter och prova på, men NEJ till oschyssta villkor. Kommer jag att ha en Groupon-deal för mina kunder i framtiden? Om det är en bra och genomtänkt deal, där både konsumenten och jag är nöjd i slutändan - då kör jag. Annars håller jag mig hellre utanför rabatträsket och väljer att leverera toppklass till mina kunder. Och för det skäms jag inte för att ta betalt. 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Bloggarkiv