Myten om att tänka utanför boxen

Alf Rehn, finsk ekonomiprofessor och som skrivit boken ”Farliga idéer”, menar att kreativitetens honnörsuttryck ”tänk utanför boxen” är en stor missuppfattning. Det handlar inte om att tänka utanför en box, utan att tänka utanför två. Det ramverk som finns i våra hjärnor och som håller tänkandet i schack består nämligen av en yttre och inre box.

 

Den inre boxen rymmer vårt normala tänkande. Där kläcker vi nya idéer utifrån redan existerande idéer. Vi vidareutvecklar och förbättrar helt enkelt gamla idéer. Sedan finns det en större box där myskreativiteten frodas. Det är först när vi tar oss utanför båda boxarna, vår bekvämlighetszon, som de verkliga briljanta idéerna föds. Det kan vara både otäckt och obekvämt, men det är här vi tar oss förbi våra kreativa spärrar. För att ta sig förbi boxarna behöver du tänka bortom det vuxna, att släppa taget om det seriösa och våga inta barnets respektlösa inställning till det invanda.

 

Varför tar vi då oss inte oftare förbi de båda boxarna? Det är nämligen jobbigt för hjärnan. Att lösa problem som vi alltid gjort är mycket lättare och dessutom får hjärnan en dos dopamin av att inte anstränga sig för mycket. Vi känner oss helt enkelt nöjda och kreativa av att stannar kvar i vår box.

 

Hur kan du överlista din hjärna och ta dig utanför de två boxarna för att bli briljant och bli ett stark personligt varumärke?

 

Källa: Sydsvenskan

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Bloggarkiv