Är du ett generöst varumärke?

Angelina Jolie har tillsammans med Brad Pitt skänkt 60 miljoner till välgörenhet.

 

Kändisar som har en massa pengar över har alltid engagerat sig och donerat till välgörenhet och politik. Med Twitter, Facebook och bloggar har det dock fått en större spridning. Många ser dessa kanaler som ett ypperligt sätt att visa att man bryr sig och därmed stärka sitt varumärke. Det gäller dock att visa ett äkta engagemang och göra det med hjärtat. Annars klingar det bara falskt.

 

Ett tydligt sådant exempel är vår sångfågel Carola som anlände till Haiti i en bländvit Toyota Landcruiser och överlämnade en flaska Hugo Boss parfym till en ung tonåring som skulle förställa hennes fadderbarn. Inte så bra. Det blir välgörenhetsdamen som gör ett litet chict inhopp i verkligheten när fotograferna finns på plats.

 

Till skillnad från USA, som gärna talar om vad man stöttar och med hur mycket, vill vi svenskar inte tala om vår insats. Det anses fult att skryta. Jag tycker däremot att man bör tala om vad man stöttar, kanske inte med hur mycket, men i alla fall hur man bidrar och varför. Detta kan inspirera fler att stötta och lyfta fram projekt som annars inte skulle få så mycket uppmärksamhet. Men det måste vara på riktigt, ett engagemang får inte vara som en ny handväska. Just for show!

 

Källa: YourLife

Senaste inlägg

Bloggarkiv