Äkta vara

Dr Nick Morgan är en av USA:s främsta teoretiker och coacher inom kommunikation. Han har skrivit tal för många företagsledare och presidenter. Hans bok ”Trust Me” lyfter fram ny hjärnforskning som förändrat vårt sätt att förstå kommunikation. Enligt Nick handlar ett starkt personligt varumärke om äkthet. Marknadsbudskap och företagsjargong fungerar dåligt eller inte alls. Det enda som fångar vår uppmärksamhet är äkthet och det går inte att skapa eller fejka.

I och med framväxten av sociala medier tvingar vi företag att bli mer mänskliga. Det räcker inte att vara en ”corporate being”, vi måste våga vara oss själva. Mänskliga. ÄKTA. Att vara äkta kräver hårt arbete. När vi möter någon som är sann, vet vi att de har ansträngt sig extra. De gömmer sig inte bakom företagsklichéer eller tar genvägarna till framgång. De arbetar hårt och är genuint intresserade av det de gör.

 

Nick ger oss 4 råd för hur vi blir bättre kommunikatörer och därmed bygger ett starkare varumärke.

 

Öppenhet
När vi kommunicerar i en stressig situation, kopplas fight or flight mekanismen på. Men när vi ska hålla vårt föredrag eller gå in i ett viktigt möte kan vi inte fly. Istället reagerar den omedvetna delen av vår hjärna med att stänga av oss känslomässigt. Vår rädsla visar sig genom färre uttryck i ansiktet. Problemet är att vår hjärna har spegelneuroner som läser av de känslor vi möter hos andra och svarar med samma mynt. Publikens spegelneuroner plockar alltså upp din rädsla och sluter sig. För att få en öppen och mottaglig publik, behöver du vara emotionellt öppen. Ett tips är att tänka på hur du skulle prata om det var en god vän du mötte. Du ler, gestikulerar mer, skapar ögonkontakt osv. Frammana känslan. Goda saker händer nämligen i kroppen när vi pratar med vänner. Håll kvar känslan när du möter din publik.

 

Knyta an – ”to connect”
Vad gör du om du inte får uppmärksamhet? Ett sätt att knyta an till din publik är att använda fysiska uttryck. Höj rösten, flytta dig, klappa någon på axeln, le mot någon utvald. Att involvera publiken genom att till exempel fysiskt närma dig dem, gör att du möter du din publik.

 

Äkthet och passion
Tänk dig en gatupredikant. De levererar sitt budskap om domedagen med äkta passion, men eftersom du inte är öppen eller har knutit an till personen är du inte redo att ta emot budskapet och bli övertygad. Du måste därför börja med steg 1 och 2 innan du kan börja kommunicera från hjärtat. Om du inte öppnar dig och knyter an till din publik går barriärerna upp och ingen lyssnar. För att få uppmärksamhet kan du inte agera intresserad eller låtsas vara äkta. Du MÅSTE vara äkta.

 

Lyssna
Om du verkligen bryr dig om din publik som lyssnar till vad du har att säga, ska du visa samma respekt tillbaka och lyssna till vad de har att säga. Att inte lyssna visar att du inte bryr dig och då är det inte äkta kommunikation. När du lyssnar, rikta hela din uppmärksamhet mot personen. Vi har ofta så bråttom att vi lyssnar på de första meningarna och sedan tror vi att vi vet vad personen ska säga. Vi tappar fokus. Skådespelare talar om att vara närvarande i nuet. Gå inte i förväg. Tänk inte på svaret du ska leverera. Lyssna och du kommer att bli förvånad hur naturligt ditt svar flyter fram. Vill du verkligen knyta an till personen du pratar med, lyssna till de underliggande känslorna och bekräfta dessa. ”Jag förstår att du bli arg över….”, ”Jag märker att du ser riktig glad ut när…”. När du bekräftar mottagarens känslor, svarar personen positivt och kommunikationen mellan er kommer att nå nya höjder.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Bloggarkiv